23948sdkhjf

Klassikerproducent satser globalt: Vi skal øge vores vækst for at overleve

Med et ben i den danske møbeltradition og blikket rettet mod udlandet vil Fredericia Furniture styrke salget globalt. Både klassikere og nye designs skal drive væksten

Nu skal Fredericia Furniture for alvor have møbelklassikerne ud i de private hjem.

Men det skal ikke kun være de traditionsrige ikoner, der skal være med til at styrke salget.

De nye designs – som i høj grad bliver solgt gennem kontraktmarkedet – skal der også sælges endnu flere af.

Sådan lyder den ambitiøse melding fra Rasmus Graversen, tredje generation i Fredericia Furniture. Han har været direktør i et år og ser store muligheder for ekspansion i både Skandinavien, Japan og på kontraktmarkedet.

- Det er omsætningen, der er det vigtigste parameter for os. Hvis vi skal overleve som virksomhed, skal vi øge vores vækst – især i de her år efter corona, hvor møbelproducenter har fået et tilbagefald, siger Rasmus Graversen.

Fredericia Furniture har formået at øge sin indtjening i 2024 – i direktørens første år på posten. Det lykkedes efter et lavpunkt året forinden, og det er netop den højere bundlinje, som gør det muligt at udvikle salgsorganisationen.

FREDERICIA FURNITURE A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 60,4 62,0 85,0
Resultat af primær drift 7,9 4,4 23,0
Resultat før skat 6,5 2,4 24,7
Årets resultat 4,7 2,3 18,9
Balancestatus 126,0 121,9 140,3
Egenkapital 73,8 70,0 67,7
Antal ansatte 80 85 109
Kilde: CVR

London og Asien

Foruden Skandinavien har Rasmus Graversen udpeget to nøgleområder, der skal sikre virksomhedens fremtidige vækst: kontraktmarkedet i London og privatmarkedet i Asien.

- London er det vigtigste centrum for indretningsdesign i verden. Når vi er stærke i London, så er vi stærke globalt.

Det gør sig særligt gældende inden for salg til virksomheder, som ønsker at investere i kvalitetsmøbler.

- I Danmark er vi mest kendt for vores klassikere, som vi sælger til de private husholdninger. Men globalt er vi store på kontraktmarkedet, hvor vi både sælger vores klassikere og nyere designs.

I Asien ser Rasmus Graversen også store muligheder. Han ved, at der kan hentes betydelige gevinster i regionen ved at øge tilstedeværelsen.

- For 15 år siden var Japan vores største eksportmarked. Vi er nu klar til at fokusere vores indsatser mod området.

Det er blandt andet derfor, at englænderen Nathan Beckwith er blevet hentet ind som kommerciel direktør. Han kommer fra Carl Hansen & Søn, hvor han i næsten syv år har haft kontor i Japans hovedstad, Tokyo. Her har han stået i spidsen for konkurrentens aktiviteter i Asien og Stillehavsområdet.

Vil ikke have egne butikker

Selvom målet er vækst, afviser Rasmus Graversen at drive egne butikker.

- Det er ikke vores vej. Vi har mindre showrooms og har fokus på at bygge relationer med mennesker – både designere og dealere i markedet.

Fredericia Furniture har været i familiens ejerskab siden 1955, og det er den langstrakte erfaring, som gør det nemt for Rasmus Graversen at afslå butikker.

- Vi ved, hvordan møbelmarkedet går op og ned. Det kan gå hurtigt. Vi vil gerne holde en balance, hvor vi kan modstå de udsving, der kommer i efterspørgslen.

Foruden international vækst har Fredericia Furniture også fokus på sin forsyningskæde. Det kommer blandt andet til udtryk ved et nyligt opkøb af Snedkergården, som du kan læse mere om her.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095