Vinduesproducent har fyldt fabrikken – det viser sig på bundlinjen
Kaj Bundgaard er godt tilfreds. For mens en del af branchefællerne de seneste år har været ramt af nedgangen i byggeriet og et vigende marked, forholder det sig anderledes hos Krone Vinduer i Hjørring.
- Det seneste to-tre år har vi haft en virkelig god ordreindgang, og 2024 blev også et rigtig godt år, fortæller direktøren for den Dovista-ejede vinduesproducent.
Det underbygges af et nyt årsregnskab, hvor bruttofortjenesten er vokset fra 77,7 mio. kr. til 120,5 mio., mens resultatet før skat sprang fra 9,1 mio. til 39,2 mio. kr.
Af årsrapporten kan man dog læse, at det ikke alene er vinduesproduktionen, der har ledt til det gedigne resultatspring. Således betegnes 19,2 af millionerne som en engangsgevinst, der tilskrives salg af immaterielle rettigheder og know-how.
Står stærkt i niche
Præcis hvad det dækker over, afholder Kaj Bundgaard sig fra at uddybe. Men selv fraregnet gevinsten var der fremgang på bunden, og ifølge Krone-direktøren skyldes det først og fremmest, at virksomheden har rettet fokus mod en niche.
- Vi producerer en del standardvinduer, men vi producerer også meget i egetræ, der er et stort marked for os. Ligeledes laver vi mange specielle ordrer, for eksempel med atypiske størrelser og faconer, og markedet for specialvinduer har ikke været så hårdt ramt, forklarer Kaj Bundgaard.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 120,5 | 77,7 | 95,4 |
Resultat af primær drift | 38,6 | 9,1 | 10,9 |
Resultat før skat | 39,2 | 9,1 | 10,6 |
Årets resultat | 30,3 | 7,1 | 8,3 |
Balancestatus | 116,1 | 80,0 | 82,0 |
Egenkapital | 53,3 | 43,0 | 39,5 |
Gns. antal ansatte | 140 | 132 | 169 |
Kilde: CVR |
Allerede ved indgangen til 2024 kunne han og holdet derfor glæde sig over en fyldt ordrebog, og det fortsatte året igennem, til trods for at man i branchen er vant til sæsonudsving.
- Så vi har kunnet fastholde en kontinuerlig høj aktivitet i produktionen, uden vi har skullet skrue op og ned, siger direktøren.
Samme opskrift, nye muligheder
På den nordjyske vinduesfabrik er det derfor også planen at fastholde fokus på nicheproduktionen. Og indtil videre lader det til at være opskriften på succes.
- Vi fortsatte ind i 2025 i samme høje fart, som vi kom ud af 2024 med, fortæller Kaj Bundgaard, der har en overordnet ambition for indeværende år.
- Målet er at vi igen får fyldt vores kapacitet op på 100 pct., lyder det.
Det betyder dog ikke, at Krone-direktøren ikke har øje for nye muligheder. En af dem ser han i Storbritannien.
- Vores primære marked er det danske, men vi ser en interessant mulighed i England, hvor flere og flere får øjnene op for specialvinduer, siger Kaj Bundgaard.
Ligeledes peger han på et voksende marked for brandvinduer og -døre, ligesom direktøren ser nye muligheder inden for områder som lydisolering og sikkerhedsvinduer.
- På den måde er der gode muligheder for at udvide forretningen, mens vi samtidig fastholder vores fokus på nicheproduktionen, hvor vores styrke ligger, lyder det.