23948sdkhjf

Fabrikslukning har udfordret dørproducent: - Vi har måttet sige nej til ordrer

Efter lukningen af fabrikken i Løgstør arbejder Swedoor på at genvinde sin leveringsevne

Swedoor nærmer sig normal kapacitet, efter en omfattende produktionsomlægning i foråret gav lange leveringstider og flaskehalse.

Lukningen af fabrikken i Løgstør ved årsskiftet og flytningen af produktionen til andre enheder i Danmark, Sverige og Finland har nemlig krævet store investeringer og tilpasninger. Men nu er dørspecialisten tæt på at være tilbage på sporet, lyder det fra salgsdirektør Hauke Thiessen.

- Vi har været igennem en vigtig transformationsproces, hvor vi har investeret massivt i vores øvrige fabrikker og opkvalificeret medarbejdere. Det har krævet meget, men vi er nu tæt på at være tilbage på fuld kapacitet, siger Hauke Thiessen.

Men det har også været en lang rejse, fortæller salgsdirektøren.

- Vi har kunder, der trænger til, at vi kommer på plads. Vores leveringsgrad har altid ligget højt, og når den så dykker noget i niveau, stiller de mange spørgsmål, og det kan vi godt forstå, siger han.

Længere leveringstid

Lukningen af fabrikken i Løgstør blev besluttet ved årsskiftet, hvilket berørte omkring 130 medarbejdere. Baggrunden for ændringerne er et ønske om at optimere produktionen og udnytte kapaciteten på tværs af Swedoors ni fabrikker i Nordeuropa.

Og det har i løbet af foråret medført en række udfordringer med leveringstiden som den største konsekvens.

- Vi har måttet sige nej til ordrer eller forlænge leveringstiderne. Det har været frustrerende, men nødvendigt for at sikre kvaliteten, forklarer salgsdirektøren.

Ifølge Hauke Thiessen har det betydet en midlertidig nedgang i leveringsgraden, som normalt ligger omkring 98 pct.

- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, det hele er gået gnidningsfrit, for det er fabrikslukninger ikke. Det skaber udfordringer andre steder, og det er en stor opgave, siger Hauke Thiessen.

Swedoor har efter lukningen investeret massivt i selskabets andre firmaer og har blandt andet trænet og uddannet medarbejdere.

- Hensigten er at have samme leveringsevne som før, og det kaster vi alle ressourcer ind på, fortæller han.

Målet er nu at genoprette den høje leveringsevne – og gerne vise kunderne, at de stadig kan regne med dørspecialisten.

- Vi har lagt alle kræfter i at komme stærkt tilbage. Vores mål er at levere samme kvalitet og service som før.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063