Udemøbelproducent er rykket inden døre: – Timingen kunne godt have været bedre

Det er lidt mere end et år siden, fynske Cane-Line udvidede sortimentet og præsenterede kunderne for den første indendørskollektion. Dermed har et tiltag, der blev udtænkt under højkonjunkturen, fået lov at stå sin prøve i en noget anden virkelighed, og ejerleder Brian Djernes lægger ikke skjul på, at det nye forretningsben ikke er kommet helt så stærkt fra start, som han kunne have håbet.
– Timingen kunne godt have været bedre. Vi introducerede jo det her, da det hele tippede, så det er ikke den start, vi drømte om, men nok nærmere den realistiske start ud fra de givne markedsbetingelser, vurderer Cane-Line-direktøren.
Virksomheden, der blev stiftet i 1986, har slået sit navn fast på udemøbler, men da Cane-Line i fjor overtog en mangeårig samarbejdspartner og dermed fik egen fabrik i Litauen, var det ifølge Brian Djernes et naturligt næste skridt at rykke inden døre.
– Vi arbejder en del med kontraktsegmentet, og der giver det god mening, at vi kan byde på den fulde pakke i stedet for kun den halve. Samtidig har udemøblerne en ekstrem højsæson og en ekstrem lavsæson, så vi ville gerne udligne det med noget, der kunne fylde mere i lavsæsonen – når man har ressourcer til begge dele, er det en naturlig udvikling, og det, mener jeg, at vi har, forklarer han.
Samme tanker bag
I første omgang er det planen, at indemøblerne i løbet af et par år skal udgøre 25 pct. af Cane-Lines forretning, men Brian Djernes understreger, at hastigheden ikke er afgørende.
– Det vigtigste er, at vi gør det rigtigt. Vi skal lave gode produkter, og så er det afgørende, at vi også er konkurrencedygtige på prisen, fastslår han.
Set med danske briller befinder virksomhedens udemøbler sig i en prisklasse, der ikke er hvem som helst forundt, men med salg verden over er billedet ifølge direktøren mere nuanceret.
– På det internationale marked er vi mere en Audi A6 – mange ligger over, og vi repræsenterer value for money, kvalitet og lang holdbarhed, uddyber Brian Djernes, der ser et fint kundegrundlag for det nye forretningsben.
– Vi forsøger at lave indendørsprodukter til de kunder, som kender os fra udendørsuniverset, forklarer han.
Derfor er der også en rød tråd i såvel design som i tankerne bag.
– Design er noget, vi går højt op i, og som vi bruger mange ressourcer på – grundlæggende er vores design nok det, vi fanger nye kunder på, og så fastholder vi dem med god komfort og kvalitet, fortæller Brian Djernes, for hvem det derfor har været vigtigt at, indekollektionen ligger i naturlig forlængelse af udtrykket, Cane-Line er kendt for udendørs.
– Man skal ikke blive overrasket over, hvordan vores ting ser ud. Den tone, vi har, er ikke indkøbt eller tillært, det er vores DNA, og det skal man kunne genkende hele vejen igennem. Derfor kommer vi heller ikke til at lave guld og glimmer hverken inde eller ude, lyder det.
Anden runde lettere
Samme tilgang gør sig gældende på kvalitetsfronten, hvor det ifølge Brian Djernes er vigtigt, at den nye del af sortimentet kan afspejle det niveau, Cane-Line har formået at holde udendørs.
– Vi har kunder, der kommer og viser os billeder af havemøbler, de købte for 20 eller 25 år siden, og det er lige nøjagtig det, vi drømmer om. Tingene skal have lang holdbarhed, hvilket også flugter godt med hele bæredygtighedsdagsordenen, forklarer direktøren.
Skal der vælges mellem to sofabeslag i forskellige prisklasser bliver det trods ønsket om konkurrencedygtighed således ikke prisen, der afgør valget.
– Så spørger vi, hvad vi ville have valgt, hvis det var til vores egen sofa, og så vælger vi det. Det er den grundfilosofi, vi alle sammen arbejder efter, og det er det, der gør, at vi har vores plads og berettigelse.
Skønt starten ikke blev helt den, Brian Djernes havde håbet på, tror Cane-Line-direktøren altså fortsat på, at virksomhedens nyeste ben på lidt længere sigt kommer til at stå ganske stærkt.
– Det er godt på vej op, og vi har lige landet en rigtig god kontraktordre fra USA. Til sensommeren lancerer vi nogle hvilestole, som jeg tror, bliver et rigtig godt næste step, og generelt er andet år med nye produkter nemmere end det første, hvor forhandlerne lige skal vænne sig til det og ikke altid har plads – så jeg tror 100 procent på, at vi nok skal få godt gang i det, fastslår han.