Skifter ud på formandsposten efter rundet milliardmilepæl: – Indimellem kigger vi på holdopstillingen

Små tre år efter Morten Østergaard takkede af som adm. direktør for LTP Group, sætter han sig nu i formandsstolen for virksomheden, der i fjor rundede sin første milliardmilepæl.
Her afløser han Jan Jakobsen, der har bestredet posten siden 2020, og den nye formand understreger, at der er taleom en ganske udramatisk udskiftning, og at ejerkredsen er taknemmelig for Jan Jakobsens store indsats.
– Vi er jo et privat men aktivt ejerskab, og indimellem kigger vi lidt på holdopstillingen. Det har vi så gjort nu, og i den forbindelse har vi besluttet selv at rykke lidt tættere på, fortæller Morten Østergaard, der sammen med Hammel-formand Jon Skovhus Knudsen og De Grønne Bude-stifter Peter Rohde Andersen udgør ejerkredsen.
Fordobling på fem år
LTP Group, der er udviklings- og produktionspartner for en række primært europæiske brands i tøj- og møbelindustrien, har de seneste år haft fart på væksten. Siden 2017 er omsætningen mere end fordoblet og toplinjen landede i fjor på 1.098 mio. kr., men nu beretter den nytiltrådte bestyrelsesformand om en afmatning.
– Både vores og vores kunders tal viser, at 2021 og 2022 blev meget fremgangsrige, og der er 23 mere stille. Hvor vi de sidste år er vokset meget hurtigt, er markedet lidt mere bøvlet i år, og vi oplever over en bred kam, at konjunkturerne har indflydelse på forbrugerlysten, ligesom store lageropbygninger gør, at kunderne holder lidt mere igen, fortæller han.
Skønt markedet har ændret sig, har LTP Groups grundlæggende strategi ikke, slår Morten Østergaard fast, og hans indtræden på formandsposten indvarsler således heller ikke nogen gennemgribende forandring af tilgangen.
– Det helt grundlæggende ændrer vi ikke på. Vi har stadig en god tro på den måde, vores forretning er sat sammen på, og vi har en stærk udviklingsmotor og produktionsfaciliteter, der gør os til en attraktiv OEM-partner for mange rigtig stærke brands, siger han.
De ambitioner kom sidste år til udtryk gennem åbningen af en ny fabrik i Mexico, som ifølge Morten Østergaard er kommet glimrende fra start.
– Det er stadig early days, men det går fremad, og det er helt i tråd med vores strategi om at kunne hjælpe vores kunder rundt på alle markeder. Mange europæiske møbelbrands oplever et stærkt marked i USA, og vi vil gerne hjælpe dem tættere på og sikre hurtige leverance og bedre lead times på en sikker platform, fortæller LTP-formanden.
LTP Group, der har hovedkvarter i københavnske Blox, tæller 2.700 ansatte og 12 fabrikker fordelt over Europa, Asien og Nordamerika.