23948sdkhjf

Biga Interiør klar til næste skridt

De nye ejere har fået en bedre start end ventet og oplever stigende interesse fra især privatkundemarkedet. Derfor åbner man nu døren for nye forhandlere.
Da nye investorer for to år siden valgte at overtage rettighederne til Biga-navnet efter en konkurs i det tidligere selskab, var detailsalg ikke en del af forretningsplanen. Det har et støt stigende antal henvendelser fra privatkunder over hele landet imidlertid ændret på.

Biga Interiør, der har domicil i Hjorthede ved Bjerringbro og showroom i Aarhus, ønsker i højere grad at servicere kunderne ude i nærområderne. Derfor sender køkken-, bad- og garderobeproducenten nu en åben invitation ud til forhandlere med mod på at prøve kræfter med et setup, som er lidt anderledes end dét, man traditionelt møder i branchen:

- Vi har fået følere fra forhandlere, som synes det er spændende. Det gør, at vi nu går offensivt ud, fortæller administrerende direktør Christian G. Jensen til Wood Supply. Han betegner den åbne invitation som en prøveballon fra en virksomhed, der fortsat står med begge ben solidt plantet i den jyske muld:

- Ingen forventer at få en masse forhandlere ud af det her. Kan vi finde et par stykker i ny og næ, er vi meget tilfredse. Så vi går ikke ud med en idé om, at vi kan erobre hele verden. Men vi er inde i en god udvikling – også bedre end vi havde regnet med – og derfor tør vi nu tage det næste skridt, siger han.

Oprustning på salg
I takt med den stigende interesse har Biga fået så travlt, at salgsleddet ikke længere kan følge med. Derfor etablerer man nu en decideret salgsorganisation, hvor Per Jacobsen, der i dag er køkkenkonsulent, bliver ny salgschef. Hertil kommer ansættelse af yderligere et par sælger for at understøtte strategien om at flytte salget ud i nærheden af kunderne:

- I marts måned starter vores første deciderede erhvervssælger. Det er startskuddet til etablering af en egentlig erhvervsafdeling med base i vores Aarhus-showroom, hvor vi samtidig gearer op i erkendelse af, at vi indtil videre ikke har formået at realisere potentialet. Vi har haft så travlt i lang tid, at vi simpelthen ikke har haft tid til at sætte de ressourcer ind, som det har krævet. Afdelingen får fremover to mand tilknyttet, og vi kører hårdere på. Der er et kundegrundlag – det kan vi mærke, siger Christian G. Jensen, der med en salgschef kan se frem til at få frigivet ressourcer til nye opgaver – herunder eksport:

- Jeg skal blandt andet til at kigge på Norge. Det er et spændende marked, hvor vi allerede for et halvt års tid fik nogle henvendelser. Dengang sagde vi nej, fordi vi ikke var klar. Det er vi nu, selvom det ikke nødvendigvis bliver sådan, at vi kommer i gang deroppe allerede nu. Det er vigtigt at finde de rigtige samarbejdspartnere, og vi er bevidste om at udvikle virksomheden i et tempo, hvor vi er sikre på, at vi kan holde det, vi lover, understreger han.

Udvikling følger planen
Ifølge tal fra Træets Arbejdsgivere styrtdykkede det samlede danske køkkensalg fra cirka 4,2 mia. kr. til lige over 3 mia. kr. i løbet af blot to år fra 2007 til 2009. Siden er udviklingen stabiliseret, men det er fortsat svært at drive forretning i køkkenbranchen, erkender Christian G. Jensen:

- Det er en kamp, og sådan er virkeligheden for mange i branchen. Men vi har valgt at tage de positive briller på og glæder os over, at det er lykkedes os at tage en større bid af markedet, end vi havde regnet med på forhånd. Økonomisk er det hårdt, men vi holder planen indtil videre. Vi skal tjene penge på det her, og det kommer vi også til, fastslår Biga-direktøren og tilføjer, at det at overtage et eksisterende navn har gjort opstarten lidt lettere, end det normalt er tilfældet for nystartede virksomheder:

- Vi startede med en tom hal og et tomt kontor. Men vi havde navnet, der bygger på 50 års håndværkstraditioner, og det har stor betydning for, at vi er kommet så godt i gang. Vi oplever, at der er kunder, som ringer til os, fordi de har et Biga-køkken og gerne vil have et nyt. Biga har aldrig været et stort mærke, men det er gået op for os, at det er kendt for noget godt, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.132