23948sdkhjf

Sætter ekspansion på hold efter resultatfordobling

I Nordvestjylland har Carsten B. Andersen fået sværere ved at regne de potentielle køkkenkøbere ud. Ovenpå en bundlinjefordobling har direktøren for Hanstholm Køkken derfor sat ekspansionsplanerne på hold.

Et nyligt offentliggjort årsregnskab viser, at bruttofortjenesten hos køkkenproducenten i fjor voksede knapt 4,5 mio. til 21,1 mio. kr., mens resultatet før skat blev mere end fordoblet fra 880.000 kr. til 1,7 mio. Skønt Carsten B. Andersendermed har præsenteret det højeste overskud, siden han i 2018 blev medejer og satte sig i direktørstolen, erklærerhan sig ikke ovenud tilfreds.

– Det er okay, men det nager mig, hvordan det kunne have set ud, hvis ikke vi havde haft leveringsudfordringer og prisstigninger på vores råvarer, siger Carsten B. Andersen til Nordjyske.

Forventer færre kryds på spisesedlen

Hanstholm-direktøren har imidlertid andet at bryde hovedet med for tiden. For mens han på den ene side oplever, at der er flere kunder i køkkenkædens butikker end normalt for årstiden, beretter han omvendt, at de normale “spilleregler” for salg ikke længere synes at gælde.

– Vi kan ikke længere regne os frem til, hvor lang betænkningstid kunderne skal bruge. Men vi kan konstatere, at den er længere end sædvanligt, fortæller han til Nordjyske.

Samtidig blev en historisk dårlig august efterfulgt af en september måned, der viste sig tilfredsstillende, og Hanstholm-direktøren afholder sig fra at spå om fremtiden.

– Når jeg fortæller om de forgangne måneder, er det for at tegne et billede af, hvor uforudsigeligt markedet er. Ingen tør spå om bare de næste to-tre uger, siger han.

HANSTHOLM KØKKEN A/S
Regnskabsår 2021 2020 2019
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 21,140 16,720 13,381
Resultat af primær drift 2,238 1,341 2,063
Resultat før skat 1,733 0,882 1,408
Årets resultat 1,351 0,686 1,083
Balancestatus 51,081 45,158 33,826
Egenkapital 11,294 9,943 9,257
Antal ansatte 43 41 43
Kilde: CVR

At inflation, global usikkerhed og en forbrugertillid i frit fald vil få betydning, er Carsten B. Andersen imidlertid ikke i tvivl om. .

– Når man går fra opgangstid, hvor kunderne vil have alt, til en nedgangstid, hvor kunderne holder igen, skal vi sammen med kunden kigge på spisesedlen og finde ud af, hvad der skal krydses af, og hvad der måske kan og skal udelades, siger han til avisen.

Norge sat på hold

Da Carsten B. Andersen og daværende partner Søren Overgaard i februar 2018 overtog Hanstholm Køkken, var den erklærede målsætning at ekspandere til en landsdækkende kæde, og over de første tre år åbnede seks nye butikker.

Siden er farten løjet af, og coronaen blev med nedlukning af såvel detailhandlen som Nordjylland en forsinkende faktor for ekspansionsplanerne.

– Vi har måttet tilpasse planerne og se på, hvad ressourcerne rakte til, fortalte Carsten B. Andersen i oktober 2021.

I samme ombæring lød det, at Hanstholm Køkken var klar til at genoptage udbygningen af butiksnettet, og direktøren forventede, at køkkenkæden i løbet af et års tid ville vende blikket mod Norge.

– Det er et meget interessant marked, som vi holder øje med og holder os opdaterede på, men det kræver naturligvis nogle investeringer og at vi får sikret os de rette kompetencer til at gå ind på et nyt marked, fortalte Carsten B. Andersen, der således regnede med, at 2022/23 blev året for et nyt markedsindtog.

Det regner Hanstholm-direktøren ikke med længere.

– At gå ind på et udenlandsk marked er et dyrt og stort spring. Lige nu fokuserer vi på at føre det danske marked i sikker havn, før vi gør mere ved de planer, siger Carsten B. Andersen til Nordjyske og fortsætter:

– Vi har af flere omgange set, hvor letpåvirkeligt markedet er. Med den rumstering, der er i markedet lige nu, er man nødt til at være parat til at møde de udfordringer, der måtte komme.

Hanstholm Køkken har i dag 14 danske butikker.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Hanstholm Køkken
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.44