23948sdkhjf

Ny Hanstholm-ejer: – Den her gang gav det mening at købe en fabrik

Hverken køkkener eller kriser er ukendt land for den nye direktør og majoritetsindehaver af Hanstholm Køkken. Da muligheden for at genrejse den nordvestjyske køkkenproducent viste sig, så Villy Jæger ikke desto mindre selv en mulighed for at prøve noget nyt.

– Det, der for mig gør Hanstholm til noget specielt, er, at virksomheden har været her siden 1968. Det er længere, end jeg selv har, og de fleste køkkenvirksomheder, jeg før har været i, eksisterede heller ikke dengang – det er der nok en god grund til, og det fortæller mig, at her er noget interessant, siger den nyslåede indehaver, der dog understreger, at beslutningen blev truffet i en vis hast.

– Når man overtager noget efter en konkurs, er det jo ikke, fordi man har tænkt over det i fire år – det er en lejlighed, der byder sig, og med det in mente bliver det på det muliges vilkår, lyder det.

At der skulle tænkes hurtigt i processen, understreges af, hvordan den seneste uge har udspillet sig for Villy Jæger og resten af den nye ejerkreds, der blandt andre tæller Lars Gantzel Pedersen, som også var del af kredsen bag det tidligere selskab.

– I onsdags fik vi at vide, at vi ikke skulle købe det, fordi vi ikke var de rigtige, men så ringede de altså igen og sagde, at vi godt kunne købe det, og mandag gav vi medarbejderne besked, fortæller han.

Som fod i hose

Villy Jæger har overtaget majoriteten af det nye Hanstholm Køkken gennem selskabet 2LP, der leverer butiksinventar, og det var ikke alene chancen for at blive en del af et køkkenklenodie, der trak i nordvest.

– En anden del, der også er interessant for mig, er, at det har været en inventarfabrik, og 2LP er et inventarfirma, så det passer som fod i hose eller hånd i handske, om man vil, siger Villy Jæger, der understreger, at inventarvirksomheden ikke har planer om at blive helt og aldeles egenproducerende.

– Men der er nogle ting i høj kvalitet, der har været svært at få produceret, og der passer Hanstholm godt, for de leverer en god kvalitet og bekymrer sig om detaljen og den sidste finish, og det er vildt vigtig for ejerkredsen bag 2LP, uddyber han.

Samtidig har genrejsningen af Hanstholm krævet en voldsom slankning af butiksnettet, der er skåret fra 11 til bare tre egne forretninger, og derfor ser Villy Jæger ligeledes god mulighed for, at fabrikken i Vildsund kan drage nytte af den nye ejer.

– Som vi står med Hanstholm lige nu, har vi et ret lille setup til en stor fabrik, for vi er blevet nødt til at skære ind til benet. Med LP2 og en anden kunde i pipeline har vi sikret os, at vi kan vinde noget omsætning og få et godt fundament i en tid, hvor markedet er lidt nede, lyder det.

Hvad angår de eksisterende leverandører til 2LP, har de altså heller ikke noget at frygte, understreger Villy Jæger.

– Det bliver ikke sådan, at de ikke får noget at lave, men vi er gået fra nul til 200 millioner på 12 år, så vi udvider der, hvor det giver mening, og den her gang gav det mening at købe en fabrik.

En nordjysk køkkenkomet

Villy Jægers køkkenkarriere har indtil videre strakt sig over fire årtier, og den Aalborg-baserede erhvervsmand har tidligere kunnet kalde sig indehaver af Nettoline, Skab Selv, Kitchn, Biga og Boform.

Da han i 2008 slap tøjlerne i det daværende Skandinavisk Køkkengruppe, indledte Berlingske en artikel om den dengang 42-årige Villy Jæger med ordene “Køkkenbranchens Benjamin kører Bentley. Så er succesen vel allerede slået fast,” men de nordjyske aner fornægter sig ikke, når man beder den nye direktør sætte ord på, hvorfor han selv er et godt match for Hanstholm.

– Jamen det er det jo heller ikke sikkert, at jeg er, det ved vi ikke endnu – men jeg tror det, lyder det ikke uden lune, inden Villy Jæger fortsætter i tilsvarende beskeden stil:

– Jeg er ikke en, der er så god til den sidste detalje, så på den måde kan jeg supplere med noget andet – jeg er generalist, og jeg har været mange steder, så jeg ved måske, hvordan man løser nogle af de ting, de kunne have brug for at løse.

Farvel til dyr strategi

Hvorfor Hanstholm Køkken måtte gennem en konkurs, vil den nye ejerleder nødigt spekulere i.

– For mig er det mere interessant, hvad vi gør fremad – og der bliver vi ved at producere på det meget fine produktionsanlæg i Vildsund, så den del ændrer vi ikke meget ved, fastslår han.

– Den del af strategien, der ikke har været helt rigtig, har været både at lave eksklusive køkkener og drive egne butikker, fortsætter Villy Jæger og sætter dermed alligevel fingeren på noget af det, der endte med at koste det tidligere selskab dyrt.

I det nye setup har man valgt alene at fortsætte butiksdriften i København og Aarhus samt ved fabrikken i Vildsund, mens eksterne forhandlere i Aalborg, Hjørring og Svendborg har nikket ja til fortsat samarbejde. Ifølge Villy Jæger er det dog ikke nødvendigvis sådan, det fremtidige salgs-setup kommer til at se ud.

– Vi har valgt i første omgang at beholde de butikker, fordi vi gerne vil de to store byer, og også fordi det er butikker, der ikke har været alt for dyre at drive, men vi har ikke lagt os fast på, om vi skal blive ved selv at drive dem, forklarer direktøren, der ikke vil udelukke, at Hanstholm slår ind på en klassisk franchisemodel.

– De steder, jeg har været, har det været franchise alle steder, mens der nogle steder har været multichannel, og det ville måske være oplagt at supplere forhandlere med lidt andet, blandt andet som med 2PL, siger Villy Jæger.

– Enten går det over, eller også lærer man at navigere i det

Den endelige salgsstrategi er som så meget andet noget, den nye ejerkreds bag Hanstholm Køkkener først nu skal til at lægge sig fast på. For Villy Jæger er det derfor også svært at sige, om man med tilstedeværelse seks steder landet over har fundet det rigtige niveau.

– Det er der ingen, der ved endnu. Vi har lavet en plan for, hvordan vi holder fabrikken flydende, og den går vi benhårdt efter at få realiseret, og så kan vi begynde at stykke til – det er også, derfor vi har været forsigtige og trimmet, som vi har, for det nytter ikke, hvis vi har problemer igen om tre måneder, siger han.

Med årtier i branchen bag sig kan Villy Jæger da også kende et marked i modvind, når han ser det, men det er ikke noget, der giver anledning til rystelser i de nordjyske bukser.

– Det er jo lidt træls at skulle sige, men jeg var med, både da det stod på kartoffelkur og på pinsepakke, og fordi jeg har været der, ved jeg også, at enten så går det over, eller også lærer man at navigere i det, lyder erfaringen.

Det er altså med åbne øjne, den nye ejerkreds har stillet sig midt i modvinden, og det er ikke fordi, ejerlederen forventer, at den løjer af inden for den allernærmeste fremtid.

– Jamen man sidder jo og kigger på hinanden og siger, “kan vi gøre det på trods af markedet?” - vi regner ikke med medvind, og markedet er ikke voksende lige nu, det er helt sikkert, slår Villy Jæger fast.

Så hvorfor vælger man alligevel at købe en køkkenproducent lige nu?

– Det gør man, fordi sådan en fabrik ikke kommer forbi igen lige med det første. Var det rigtig gode tider, var den slet ikke til salg.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109