Fra konkurs til comeback: Køkkenproducent buldrer frem i svært marked
Der er solgt markant færre køkkener de seneste år. Omsætningen og indtjeningen er dykket for næsten alle danske køkkenproducenter.
Man skulle derfor tro, at Søren Overgaard var ramt af ualmindelig dårlig timing. Han købte sig ind i et konkursramt køkkenfirma i slutningen af 2022, og der har været lav efterspørgsel efter køkkener lige siden.
Danskerne renoverede som bekendt deres hjem under corona-pandemien, og branchen har oplevet afmatning i årene efter.
Men for Stillark går det strygende. Den københavnske køkkenproducent tjente 1,8 mio. kr. før skat i 2024. Og det slutter umiddelbart ikke:
- Vi vækster over 50 pct. i år. Det er ret overraskende i et svært marked, siger Søren Overgaard til Wood Supply.
Han overtog størstedelen af Stillark, der var gået konkurs i 2022.
Regnskabsår | 2024 | 2023 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 4,6 | 3,2 |
Årets resultat | 1,4 | 0,0 |
Balancestatus | 4,9 | 3,5 |
Egenkapital | 1,5 | 0,0 |
Antal ansatte | 4 | 7 |
Kilde: CVR |
Virksomheden blev ramt af den hårde opbremsning i køkkenmarkedet. Den var voldsom for en nystartet producent fra 2018. Stillark havde leveret pæne resultater frem mod konkursen, men med en samlet gæld på 7,7 mio. kr. var det ikke muligt at fortsætte.
Plan for fremtiden
Søren Overgaard smed en redningskrans for, at projektet kunne fortsætte. Han overtog 70 pct. af virksomheden, mens medstifter Ditlev Rahbek beholdt 30 pct.
Det var tid til at lægge en plan for overlevelse og videre drift – her kunne Søren Overgaard trække på sin knap 40-årige erfaring i køkkenbranchen.
- Vi lagde en ny plan. Stillark var og er et fantastisk produkt, der er bygget til at holde, siger Søren Overgaard, der er tidligere indehaver af Hanstholm Køkken og har været direktør for JKE Design.
Men der var problemer, som også var medvirkende årsager til konkursen.
- Der var for høje omkostninger og dårlig indtjening. Kvaliteten hos de gamle leverandører var lav, og priserne for høje.
Derfor var et af de første tiltag at genopbygge forsyningskæden fra bunden.
- Vi skiftede alle leverandører, forbedrede kvaliteten markant, reducerede leveringstiden og fik styr på supply chain: logistik, indkøb, produktion, levering. Det har givet stor tryghed både internt og eksternt, siger Søren Overgaard.
Arkitekter, Instagram og ingen annoncer
Stillark har en flagshipstore på 540 kvm i København og et showroom hos samarbejdspartneren stilleben samt en udstilling i Aarhus. Salgsteamet består primært af uddannede arkitekter.
- De kan gå dybt ned i rummet og løsningerne. Det tiltaler kunderne meget. Vi har et virkelig godt team, mange er her stadig fra starten, og vi har en rigtig god kultur med et solidt arbejdsfællesskab. Det er hele vores fantastiske team, der er den primære årsag til vores resultater, siger Søren Overgaard.
Stillark bruger ikke penge på traditionelle annoncer. Kunderne finder typisk vej til køkkenproducenten gennem ”mund-til-mund” og sociale medier. Stillark har små 40.000 følgere på Instagram.
Det er alt sammen med til, at Stillark skabte et spinkelt overskud det første år – og altså 1,8 mio. kr. før skat i 2024.
Medstifteren er ude
Det eneste malurt, man umiddelbart skulle se i det smukke designbæger, er, at medstiften er ude. Ditlev Rahbek forlod firmaet i 2024, men det var hans eget valg.
- Vi købte dem ud, og det var stille og roligt, siger Søren Overgaard.
Ditlev Rahbek satte på LinkedIn ord på hans exit, hvor han pointerede, at han savnede at arbejde konkret med design, koncept og salg. Og tilføjede:
”Kun en iværksætter forstår, hvor hårdt det også har været, mange søvnløse nætter og hårde snakke har været en tro følgesvend i alle årene, men det er også den benhårde virkelighed, der har lært mig mest. Jeg har været på mit livs CBS-kursus,” lød det.