23948sdkhjf

Fire møbeldirektører indstiller sig på uvejr men skimter hver et lyspunkt

De ved det udmærket, landets møbeldirektører. I en krisetid er de langvarige forbrugsgoder noget af det første, der nedprioriteres i familien Danmarks budgetter, og mens inflationen brager afsted, er pandemitidens salgsbonanza løjet af.

Nu truer en recession i horisonten, men i branchen ser man fortsat lyspunkter, og de seneste år har givet rig lejlighed til at polstre kasserne.

– Har man ikke kunnet tjene penge de sidste par år, så kommer man aldrig til at kunne det i møbelbranchen, som Mikael Kold udtrykker det.

I rollen som arbejdende bestyrelsesformand i In2House, der er kædecenter for møbelkæderne Møblér, Danbo og Hjemme Hos, er han og de respektive kædechefer i tæt kontakt med 80 møbelforhandlere landet over.

– Og vi må nok erkende, at den opblomstring, vi oplevede i 2020, 2021 og frem til april 2022, den er nu ganske gevaldigt aftaget, fortæller han.

Dystre forudsigelser

Den udvikling genkender man hos FDB Møbler, hvor adm. direktør Ole Kiel imidlertid understreger, at den nyligt overståede august måned målt på omsætning blev bedre end august 2021.

– Men det er blevet sværere. Vi skal kæmpe mere for hver krone, og indtjeningen er kommet mere under pres i takt med prisstigninger på råvarer og energi, fortæller FDB-direktøren.

Også hos den fynske klassikerproducent Carl Hansen & Søn oplever direktør og tredjegenerationsindehaver Knud Erik Hansen, at der bliver længere mellem ordrerne.

– Det går jo – det går ikke fantastisk, men det går, lyder det umiddelbare skudsmål.

Knud Erik Hansen understreger, at maskinerne på fabrikken fortsat betjenes i flere skift, og at ordrebogen stadig er fornuftigt fyldt.

– Så vi skal nok klare den fint året ud, men jeg tror, at 2023 bliver hård, vurderer han.

At branchen står over for en udfordrende tid, er en vurdering, han deler med Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og Managing Partner Nordics i konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.

I en ny analyse peger han på, at inflationen meget vel kan resultere i en egentlig recession, ikke mindst fordi forbrugertilliden i øjeblikket er rekordlav.

– Især inden for de brancher, der sælger længerevarende forbrugsgoder, ser den kommende tid dyster ud, for det er primært disse varer, som forbrugerne skærer ned på nu. Køkken- og møbelfirmaer er eksempler på brancher, der kan forvente at gå en meget hård tid i møde, lyder ekspertens forudsigelse.

Et verdenskort at spille på

Man skal da heller ikke kunne huske meget mere end tolv år tilbage for at vide, at nedgangstider før har gjort voldsomt ondt på møbelbranchen. Genopretningen efter finanskrisen var både lang og hård, men i 2019 konkluderede brancheforeningen Træ- og Møbelindustrien i en rapport, at branchen ti år efter de massive hug var tilbage i topform og langt bedre rustet til svære tider.

Og selvom de tre møbeldirektører alle erklærer sig enige i forbrugerekspertens overordnede analyse, er ingen af dem endnu klar til at male fanden eller en ny finanskrise på væggen.

– Vi har en stor eksport til Asien og USA, der redder meget for os, og der hvor krigen er på afstand, mærker vi stadig en optimisme; det gælder også i Sydeuropa, fortæller Knud Erik Hansen.

Han peger desuden på, at kunderne internationalt er blevet mere opmærksomme på kvalitet og bæredygtighed.

– Her har mange danske møbler stadigvæk sit gode image, som kan bevirke en vis positiv udvikling til trods for modstræbende fremtidsbetragtninger, vurderer Carl Hansen & Søn-direktøren.

At der stadig er en vis møbelkøbelyst ude i verden, er også det indtryk, Henrik Jørgensen netop er hjemvendt fra Paris med. Han og hans grossistvirksomhed House Nordics første besøg på Maison & Object-messen var ifølge ejerlederen præget af en håbefuld stemning.

– Der har været nogle måneder, hvor vi godt har kunnet mærke, at salget var svært, og i juli satte det sig meget, men jeg synes, man mærker en optimisme og en positiv stemning hos kunderne, selvom man ved, at de sælger mindre, fortæller House Nordic-direktøren.

En analyse fra Sydbank-analytiker Morten Laugesen peger ellers på, at også den danske møbeleksport står til en hård opbremsning efter tre år med heftig fremgang. De store tilbageslag ser ud til at ske på de europæiske nærmarkeder, der fortsat aftager langt størstedelen af den danske møbeleksport, og ifølge Henrik Jørgensen er der stor forskel på, hvordan en tysker og en franskmand i øjeblikket agerer.

– Tyskland er hårdt ramt i øjeblikket, men i Frankrig er de ikke skræmt på samme måde - stort set ingen talte om krise dernede, fortæller han.

Hver sit trumfkort

Henrik Jørgensen glæder sig derfor i øjeblikket ekstra meget over, at House Nordic sælger sine møbler i 42 lande, og det er ikke det eneste trumfkort, han vurderer, virksomheden har på hånden over for en lurende krise.

– Vi har lagt os i medium-segmentet, og jeg føler, det er noget, vi kan vinde lidt på. Vi har forsøgt at ramme et dansk brand i lækker kvalitet men med et prispunkt, som alle har råd til, og her kan man måske føle, at man får lidt mere for pengene, målt op imod de, der gerne vil være lidt mere eksklusive rent prismæssigt, lyder overvejelserne fra ejerlederen.

Ifølge hans fynske branchefælle, der blot 25 km fra House Nordics base i Søndersø sender danske møbelklassikere i den helt eksklusive ende ud fra Carl Hansen & Søns fabrik i Gedsted, er der dog også håb i den høje ende af prisskalaen.

– Der bliver stadig solgt møbler og også af den slags vi producerer – og det kan selvfølgelig hjælpe os lidt, at nogle mennesker fortsat har et lille overskud i budgettet, siger Knud Erik Hansen om at befinde sig i et high end-segment, hvor smørprisen sjældent har nævneværdig indflydelse på kundernes finansielle formåen.

Hos FDB Møbler, der relancerede sig selv i finanskrisens efterdønninger i 2013, håber Ole Kiel, at man med devisen om designermøbler “af høj kvalitet til en fornuftig pris”, kan plukke de lavest hængende frugter fra det ovenliggende segment, og i kæderne Danbo, Møblér og Hjemme Hos er man klar til at sno sig, hvis det skulle blive nødvendigt.

– Vi ligger i et mellemmarked, hvor vi har pæne møbler til fornuftige priser men ikke som lavpriskoncept. I den position vil der altid være overvejelser omkring sortiment og prispunkt og om, hvorvidt det skal flyttes eller udvides – sådan noget overvejer vi hele tiden, men nu bliver det endnu mere aktuelt, siger Mikael Kold.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157