23948sdkhjf

Kædeformand for 80 butikker skal finde ny balance: - Vi kan ikke kun spare os ud af det

Efter to år i høj fart går det nu mere adstadigt med salget for landets møbelvirksomheder.

Det oplever blandt andre Mikael Kold, bestyrelsesformand i In2House, der er kædecenter for møbelkæderne Møblér, Danbo og Hjemme Hos.

– Vi må nok erkende, at den markante opblomstring, vi oplevede i 2020, 2021 og frem til april 2022, den er nu gevaldigt aftaget, fortalte han i forrige uge til Wood Supply.

Tidshorisont og omfang ukendt

Mikael Kold peger på, at der fortsat er et fornuftigt udfaktureret salg til forbrugerne, og det “klart faldende ordreoptag” er ikke noget, der overrasker den erfarne detailmand.

– Nu er coronaen jo på pause eller måske under kontrol, og folk vil gerne leve mere ubekymret ved blandt andet at rejse og gå på restaurant igen. Mange familier har fået skiftet møbler i stuen, soveværelset eller spisestuen i løbet af de seneste år, og det kombineret med snakken og udsigten til recession betyder, at forbrugernes lyst til at købe for eksempelmøbler går fra stor tilmindre, forklarer Mikael Kold.

Han har gennem karrieren beskæftiget sig medet bredt udsnit af forbrugsvarer, både de hurtigere omsættelige som tøj og sko og de mere langvarige som møbler og biler i såvel opgangs- som nedgangstider. Og Mikael Kold er ikke overrasket over, at det ifølge prognoserne er de langvarige forbrugsgoder, der risikerer at blive hårdt ramt af en eventuel recession, men hvor lang og hård en periode, der er forude, er han mere varsom med at spå om.

– Ser man historisk på det, så har andre lavkonjunkturer strakt sig over to-tre år, så det kan man nok også forvente her; Men denne gang er udviklingen imidlertid understøttet eller kombineret med alle mulige andre usædvanlige forhold som krig, miljø- og energikrise, hvor kombinationen og tidshorisonten er ukendt, lyder nogle af bestyrelsesformandens overvejelser.

Derfor understreger han, at ingen endnu ved, hvor stor en potentiel tilbagegang, branchen står overfor.

– Vi ser umiddelbart, at vi er tilbage på 2019-niveau, og dengang gik det jo meget fint, siger Mikael Kold, der dog hurtigt får lagt en dæmper på optimismen.

– Her skal det selvfølgelig tages i betragtning, at priserne er steget markant siden, og det samme er vareforbruget, løn- og energiomkostningerne, så vi står med nogle helt andre og sværere driftsforudsætninger i dag, hvilket både møbelleverandørerne og -butikkerne må tage bestik af, lyder det.

En ny balance

Dermed ser de 80 butikker i In2House-kæderne tillige med resten af branchen ifølge Mikael Kold ind i en tid, hvor det bliver stadigt vigtigere at balancere investeringer, indtægter og omkostninger.

– Man er sjældent blevet rig af store indtægter men af små udgifter, og vi skal passe rigtig meget på omkostningerne, samt fokusere investeringerne, det er der ingen tvivl om, men vi kan heller ikke kun spare os ud af det, vurderer kædeformanden, der uddyber:

– Vi kan ikke skubbe på en positiv udvikling og få genereret nye markeder eller nyt salg, hvis vi ikke investerer, og både som kæde og på butiksniveau kommer vi til at balancere de hensyn på en ny måde den kommende tid i forhold til de seneste år.

Derfor glæder han sig for tiden særligt over, at butikkerne tilknyttet Hjemme Hos, Danbo og Møblér hver især er tæt på de lokale kunder og takket være den frivillige kædekonstruktion kan træffe egne og målrettede lokale beslutningersom supplement til de fælles kædebeslutninger.

– Styrken i vores system er, at vi ikke skal sidde og træffe alle centrale beslutninger for alle butikker, for den lokale dynamik og dygtighed giver os bedre og hurtigere tilpasningsmuligheder, og det er de muligheder i kombination med de ressourcer, der findes centralt, vi skal bruge for at sikre, at vi både i de enkelte butikker og som kædesamarbejde tjener penge fortsat, fastslår Mikael Kold.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078