23948sdkhjf

Møbelgrossist lancerer egen webshop og melder klar til opkøb

Karup Design har efterhånden slået sit navn fast som velrenommeret futongrossist, men den betegnelse er ikke længere helt dækkende for den midtjyske virksomhed, der i år kan fejre 50-års jubilæum. Og snart kan den blive endnu mindre retvisende.

Anders Stampe og Viggo Mølholm, der i 2020 overtog det fulde ejerskab, tror nemlig på, at Karup Design kan meget mere, end man hidtil har vist, og med etableringen af en ny B2C-webshop har duoen taget et skridt på vejen.

– Webshoppen har sådan set været på tegnebrættet meget længe som en del af strategien, for godt nok er vi bygget op omkring wholesale til e-commerce, men ethvert brand med respekt for sig selv skal også sælge direkte til forbrugeren, fastslår Anders Stampe, der siden 2017 har siddet på direktørposten hos futonvirksomheden.

Ingen kanalkonflikter

Der er imidlertid ganske stor forskel på, om man sælger futoner i lastvognstræk eller enkeltvis, og siden beslutningen om webshoppen blev truffet for mere end et år siden, har teamet hos Karup arbejdet på at geare organisation og systemer.

– Der har været meget, der skulle på plads, før det kunne lade sig gøre, og vi har været hele værdikæden igennem. For eksempel kræver det jo en helt anden type kundeservice, og der er et andet ansvar forbundet med en transaktion, når man også skal forholde sig til ting som after-sales og service og returvarer, så det er en stor pakke, man åbner for, forklarer direktøren.

Således er der det seneste år investeret i såvel tekniske løsninger som flere hænder, og i starten af april kunne teamet sætte strøm til frugten af det seneste års hårde arbejde.

– Og det er gået skidegodt med at gå i luften, siger Anders Stampe.

Han genfinder dog hurtigt den ellers kendetegnende herningensiske underspillethed.

– Fordi vi er en lille nicheproducent, har vi en rimelig fin markedsstørrelse på vores wholesale-forretning, så vi konkurrerer slet ikke med vores forhandlere på volumen endnu, men vores succeskriterie er heller ikke volumen, lyder det.

Derimod skal Karup Designs egen webshop først og fremmest have tilfredse kunder og bidrage til salget i den samlede virksomhed, og af samme grund understreger Anders Stampe, at man ikke risikerer at løbe ind i den kanalkonflikt, man traditionelt har set i retailbranchen.

– Vi er en ren e-commerce-virksomhed, og fordi vores forhandlere også er e-commerce, er der ingen konflikt. Vi skal selvfølgelig ikke ud at underbyde dem prismæssigt, men de ved, at når et brand selv manifesterer sig i markedet med egen forhandling og en masse aktiviteter på marketing, så trækker det kunder ind. Og fordi vi ikke er billigst, vil mange vælge at købe hos forhandlerne i stedet, forklarer Karup-direktøren.

Melder klar til opkøb

Dermed er Karup allerede vokset fra anden halvdel af ordet futongrossist, og går alt efter planen, er der også et opgør med første halvdel på vej. Ifølge Anders Stampe er der nemlig flere gode grunde til at udvide virket.

– Vi har fået bygget en fantastisk distributionsmaskine, og vi oplever en efterspørgsel fra kunderne efter flere produkter og produkttyper, fortæller han.

Den slags er der som bekendt to veje til, og hos Karup Design har man mod på at gå ad begge.

Karup Design fejrer 50 år

Karup Design blev stiftet i 1972 af Preben Christensen, der i starten af 80’erne opdagede ideen til futonstellet i USA og tog den med hjem til Europa.

Torsdag d. 16. juni fejres jubilæet med et uformelt åbent hus-arrangement for samarbejdspartnere, nuværende og tidligere ansatte, andre med relation til huset samt naturligvis æresgæsterne, stifter-parret Inga og Preben Christensen

Karup Design

– Vi kan udvikle organisk for at skalere op, og den del har vi også fokus på, men man kan også tage en genvej via opkøb og på den måde få flere produkter i vores ‘tragt’ – vi oplever, at kunderne gerne vil handle med os, fordi det er sømløst, og vi har koncentreret os længe om at blive gode til e-commerce, så vi ville kunne hjælpe både andre, os selv og kunderne, ved at få mere igennem, forklarer Anders Stampe.

Med ‘andre’ taler han om et potentielt opkøbsmål, som ifølge Karup-direktøren også vil kunne skyde genvej med en aftale.

– Vi har adgang til de 80-100 bedste multibrand e-tailers i Europa, og de er ikke kede af at tage nye brands ind – til gengæld kan det være svært at starte nye samarbejder, fordi det kræver lang tid og tunge processer, så på den måde kan vi få produkter meget hurtigere ud, lyder det.

Og selvom der ifølge Anders Stampe ikke er konkrete mål i kikkerten, deler han gerne punkterne på tjeklisten.

– Det skal klart være gearet i retning af e-commerce, så volumen og pakning spiller naturligvis en rolle – vi skal ikke sende for meget luft rundt. Prismæssigt er det nok møbler i mellem- og lavsegmentet, der klarer sig bedst online, og endelig er der jo forskel på, om man snakker virksomheder, og velkendte brands, eller nogle produktgrupper, vi kunne integrere under Karup Brandet – her ville det sidste selvfølgelig være nemmest for os, men vi udelukker ikke noget på forhånd, forklarer han.

Eller kortere sagt:

– En god lækkerbisken kunne være nogen, der har fået designet og udviklet en produktportefølje, der er vist solid interesse for, men som måske har lidt svært ved afsætning, fastslår Anders Stampe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078