23948sdkhjf

Klodsgulv, foldede lamper og et dansk-japansk samarbejde blandt 46 finalister til designpriser

Finalisterne til årets Danish Design Award er nu offentliggjort, og blandt de udvalgte er træ- og møbelindustrien traditionen tro godt repræsenteret.

Årets finalistfelt tæller i alt 46 designløsninger inden for 12 kategorier, og selvom de hver især er vidt forskellige, er der ifølge årets jury en rød tråd at finde gennem de mange bidrag.

– I år afspejler finalisterne enkle og smukke løsninger på både hverdagsproblemer og globale udfordringer. Finalistløsningerne understreger, at design virkelig kan gøre en forskel – og det fortjener en fejring, udtaler juryformand Mikkel Jespersen.

Wood Supply har herunder listet årets nominerede fra branchen sammen med juryens begrundelse.

Kategorien Feel Good – Furniture byder i år på fire finalister, og der er både nye og velkendte ansigter i blandt. 

Her er Moebe nomineret for sin seng The Moebe Bed, designet af de tre Moebe-stiftere Nicholas Oldroyd, Anders Thams og Martin De Neergaard Christensen. Sengen kan reguleres i bredden og således tilpasses såvel en 90 cm bred madras som en på 180, og det er noget, årets jury sætter pris på.

”Moebe-sengen er banebrydende med hensyn til innovation og design, enkel i formen, men med funktioner, der gør en reel forskel. At se et produkt af høj designkvalitet, der eliminerer tanken om at udskifte møbler ofte, er ikke kun inspirerende fra et designmæssigt synspunkt; det er også godt nyt for miljøet. Det er fascinerende, at noget tilsyneladende grundlæggende, som en seng, kan designes på en så alsidig og effektiv måde,” lyder det fra juryen.

I kategorien finder vi også den unge designer Julie Strange, der er nomineret for sin lampeserie A1, der består af lamper foldet af et enkelt stykke papir.

”Ved at bruge den mest almindelige papirstørrelse, A-formatet, understreger lampen æstetikken og enkeltheden i klassisk dansk design, men alligevel med et futuristisk twist. A1-lampen er klassisk i de fundamentale former, vi har set før, men genialt udført på denne måde, hvor papiret står alene, og derved demonstrerer kraften i at transformere et enkelt materiale fra et fladt ark til en rummelig form. At bringe form, funktion og æstetik sammen i en lampe er teknisk komplekst. Med A1-lampen er den blevet kombineret, og den fortjener stor anerkendelse,” skriver juryen om Julie Stranges lamper.

Også i A;Gains Scarcity Table, designet af Hector Grundtal Grønborg, er materialebevidstheden i fokus. Bordet er fremstillet af affaldsmateriale, ligesom ingen dele af trækonstruktionen er mere end 65 cm lange, hvilket skulle lette sourcing-processen i en tid med materialemangel.

”Dette er en meget omsorgsfuld, smuk og direkte måde at genbruge materialer på - både nyt affald, gammelt affald og afskårne materialer. Spisebordet balancerer den rette mængde enkelhed og alligevel med en række detaljer. Det er et fascinerende og innovativt møbel, der får dig til at føle dig godt tilpas. Derudover opnår den høje karakterer for at imødekomme det globale og presserende behov for at genbruge eksisterende ressourcer,” skriver årets jury om finalist-bordet.

Sidste finalist i Feel Good – Furniture er møbelkollektionen Hirata Gen Collection, der er resultatet af et samarbejde mellem danske Lars Vejen og japanske Taijiro Ishiko.

”Hiratha Gen-kollektionen kombinerer kreativitet og enkelhed. Det er elegant, ærligt og repræsenterer unik gennemsigtighed i design, materialer og konstruktion. Denne kollektion fortjener særlig ros for sin bevidste kombination af dansk og japansk æstetik og håndværk på en yderst funktionel og ligetil måde,” skriver juryen om kollektionen.

Også i kategorien Feel Good – Product er der en hel del træ på programmet.

Her er brødrene Mads Kristian Madsen og Magnus Juul Madsen, der står bag virksomheden Kristian Juul, nomineret for deres TV-stand Kaya.

”Det er meget gennemtænkt, endda modulært, hvilket gør det muligt at rumme spilkonsoller og andre produkter, du tilslutter dit tv. Tv-standeren henvender sig til et marked med få muligheder; det er smukt, unikt, minimalistisk og løser alle de problemer, man kan støde på med sådan et produkt. Desuden er det glædeligt at se et fladpakket produkt, fordi det fylder mindre under transport og mindsker CO2-udledningen,” skriver juryen.

En anden ung virksomhed i kategoriens finalistfelt er startuppen Little Otter, der med produktet (In)Visible Speaker har gjort op med væghøjtaleren som et klodset element i indretningen.

”Dette produkt er et perfekt eksempel på, hvordan dansk design og teknologi kan flettes ind i en harmonisk symfoni i dit hjem. Det enkle skandinaviske interiør gør højttaleren nem at integrere i hjem, restauranter og andre offentlige rum. Den har en ’nem at bruge’ funktionalitet og er udstyret med et minimum af knapper og funktioner, så alle kan bruge den uden at gå på kompromis med funktionaliteten,” lyder det fra årets jury.

Endelig byder kategorien på det patenterede drivhussystem InOut, der er designet af Frej Lotus, Mads Abildgaard og Lars Thøgersen fra CPH ID. InOut-systemet er fremstillet af blandt andet upcycled træ, og er desuden modulært opbygget og nemt at samle.

”InOut er et forfriskende og attraktivt nyt alternativ til traditionelle drivhuse. Det er æstetisk, og på samme tid har det en utrolig styrke i kvaliteten. At løsningen er patenteret vidner om projektets dybe innovationshøjde og evnen til at reparere og udskifte dele. Det er klart, at dette er designet til lang levetid. Dette projekt taler også til vores sanser og demonstrerer en høj designkvalitet – det får dig simpelthen til at føle dig godt,” skriver årets jury.

Også i et par andre kategorier har produkter fra industrien fundet vej til finalistfeltet.

I kategorien Save Resources finder vi A:Gain og Nortos klodsgulv, der blandt andet pryder den nye arkitekthøjskole i Aarhus.

”Dette er et fremragende eksempel på en løsning, der genbruger og recirkulerer ressourcer fra en anden forsyningskæde. Ved at bruge de rigtige ressourcer på de rigtige steder og transformere træ viser denne designløsning, hvordan man bedst bruger det, der ellers ville blive betragtet som affald. Det er fascinerende at være vidne til, hvordan træmaterialerne kan laves smukt om, og vigtigst af alt er produktet med til at starte relevante samtaler om genbrug og upcycling af materialer,” skriver juryen om klodsgulvet, der er skabt af afskær.

I kategorien Message Undserstood er Sia Hurtigkarl Degels World Cup Rug en del af finalefeltet. Med serien af tre tæpper har designeren søgt at skabe opmærksomhed på konflikten mellem FIFA World Cup i Qatar og tæppeindustrien i Nepal, hvor tæpperne er fremstillet.

”VM-tæpperne er originale og solide koncepter, der henleder yderst tiltrængt opmærksomhed på menneskerettigheder og social retfærdighed gennem smukt æstetisk design. Nu kan man spørge, hvorfor tæpper skal levere dette vigtige stykke kommunikation? Tæpper plejede at være Nepals største eksport, men håndværksbaseret eksport er blevet overgået af eksporten af ​​billig vandrende arbejdskraft. Tusindvis af migrantarbejdere, der drømmer om et bedre liv, forlader således Nepal for at arbejde på byggepladsen til FIFA World Cup i Qatar – en byggeplads, der desværre er kendt for at gå på kompromis med grundlæggende menneskerettigheder. Juryen mener, at dette projekt er et smart og elegant eksempel på et design, der fortæller en vigtig historie gennem fremragende håndværk,” lyder juryens begrundelse for udvælgelsen.

Vinderne af årets Danish Design Award kåres den 9. juni.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078