23948sdkhjf

Forening vil have træ på skoleskemaet

Træbyggeri skal fylde mere i undervisningen på både erhvervsskoler og universiteter. 

Så klart lyder budskabet ikke overraskende fra foreningen Træ i Byggeriet og Kompetencercenter for Træbyggeri i forbindelse med, at en ny politisk aftale fastsætter rammerne for udmøntning af 200 millioner kroner til uddannelsesindsatser inden for grøn omstilling.

Tid til at ændre vaner

Hos Træ i Byggeriet peger sekretariatetsleder Lauritz Rasmussen på, at byggebranchen efterhånden har fået øjnene op for træbyggeris bæredygtige potentiale.

– Særligt i vores nabolande anvendes træ i byggeriet i en helt anden udstrækning, og herhjemme har byggesektoren også i stigende grad fået øjnene op for fordelene ved det fornybare byggemateriale. Men skal det store potentiale for alvor forløses, skal der større fokus på træbyggeri i undervisningen ikke alene på erhvervsuddannelserne, men også de danske universiteter, udtaler Lauritz Rasmussen i en pressemeddelelse. 

Ifølge ham er det naturligt, at cement og beton fylder meget på uddannelserne, da det traditionelt har fyldt meget i byggeriet. Men nu er tiden altså ifølge foreningen inde til at ændre på gamle vaner.

– Med det store fokus der er på bæredygtighed i dag og de ambitiøse klimamål, vi har både her i landet og internationalt, bliver vi simpelthen nødt til at tænke i nye baner. Det gælder i særdeleshed inden for byggeriet, som er en af de helt store klimasyndere, og derfor er der også et stort behov for nytænkning på byggeuddannelserne, siger han.

Et cyklisk problem

Hos det rådgivende ingeniørfirma MOE, der står bag Kompetencecenter for Træbyggeri bakker man op om Træ i Byggeriets opfordring. 

Centeret oplever nemlig en stigende interesse fra studerende, der på egen hånd forsøger at tilegne sig viden om træbyggeri, og ifølge projektleder Dagmar Øye er de fleste erhvervsuddannelser samt universiteter også interesserede i at få mere træ på byggeuddannelsernes pensum. Men en udbredt mangel på garvede eksperter gør det svært at finde undervisere til at stå for undervisning, projektvejledning og eksamination.

– Når vi i branchen mødes til konferencer og andre faglige arrangementer om træbyggeri, så er det ofte de samme personer og ’usual suspects’, der mødes. Der er nemlig ikke særlig mange eksperter her i landet med dyb og specialiseret viden om træ. Og de eksperter, der så er, er allerede godt beskæftiget på deres arbejde, hvor de ofte er blandt de få, der har erfaring med træbyggeri, forklarer hun og tilføjer, at manglen på træbyggeri i undervisningen er således gået hen og blevet cyklisk:

– Årsagen er ganske enkelt, at vi i Danmark har været for sent ude i forhold til at undervise og oplære den rette mængde specialister i træbyggeri. Vi har faktisk været så sent ude, at det efterhånden har udviklet sig til et cyklisk problem med mangel på både studerende og undervisere med specialiseret viden på området.

Et godt eksempel i Aarhus

Skal den onde cirkel brydes, bør man ifølge Lauritz Rasmussen først og fremmest øge fokus på efteruddannelse i træbyggeri af de ingeniører og arkitekter, der i forvejen er på arbejdsmarkedet. Herudover skal især ingeniør- og arkitektuddannelserne på landets universiteter omlægges, så der kommer mere fokus på anvendelse af træ i byggeriet. 

– Træ er så småt begyndt at fylde mere i universiteternes studieplaner. I 2019 besluttede Ingeniørhøjskolen på Aarhus Universitet eksempelvis at sammensætte sine bygningsingeniøruddannelser med større fokus på træbyggeri, fortæller Lauritz Rasmussen, der dog gerne vil gå skridtet længere.

– Det er selvfølgelig positivt, at uddannelsesstederne selv tager initiativ, men skal dansk byggeri for alvor bidrage til de klimamål, vi har her i Danmark, så skal træbyggeri være en obligatorisk del af pensummet på alle universiteternes byggeuddannelser, og det kræver også handling fra politisk side af, fastslår han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078