23948sdkhjf

Scan Office taber penge på aftaler med det offentlige: "Alle kan se, det er dybt alvorligt"

De internationale handelsruter er presset, og det resulterer i stigende fragt- og råvarepriser. De er buldret i vejret.

Det rammer særligt de virksomheder, som har forpligtet sig til at levere produkter gennem de offentlige udbud. De faste kontrakter levner ikke meget plads til fleksibilitet om hverken pris eller levering, da virksomhederne har vundet udbuddene på en række opsatte betingelser.

Kontormøbelleverandøren Scan Office er en af dem, som mærker til den pressede situation, som Covid-19 har ført med sig

- Alle kan jo se, det er dybt alvorligt. Det er ikke kun med pris, men det er også med at få varer hjem, siger Finn Viggo Nielsen, adm. direktør hos Scan Office.

Det er særligt produkter, som bliver produceret i Asien, der er svære at få hjem.

Scan Office taber penge på deres aftaler

Samtidig fortæller Finn Viggo Nielsen, at containertransport kan være 4-5 gange så dyr, som da man indgik kontrakterne med det offentlige.

Scan Office leverer til det offentlige gennem blandt andet gennem SKI-aftaler. De løber typisk i en 4-årig periode, og det vækker udfordringer, når man har indgået kontrakter i perioden før, den verserende virus satte verden i opbrud.

Dertil kommer også, at et containerskib satte sig på tværs af Suezkanalen tidligere på året.

- Vores leverancer kommer til at være tabsgivende, og vi kommer formentlig i en situation, hvor vi kommer til at bede om udsættelse. Det rammer ikke kun os, da det også bliver vores leverandører, som får tab, siger Finn Viggo Nielsen.

Scan Office er på grund af den pressede situation gået i dialog med SKI, der står for en stor del af indkøbsaftalerne med det offentlige. Håbet er, at de offentlige kunder vil acceptere den ekstraordinære situation, som virksomheden står i.

Regioner har svært ved at bestille varer

Region Syddanmark er en af de offentlige kunder, som bestiller varer fra leverandører som Scan Office. Her kan man genkende, at det er svært at få specifikke varer hjem - blandt andet fra kontormøbelleverandører. 

De har konkret problemer med at få skriveborde, kontorstole og reoler, hvilket ifølge Region Syddanmark skyldes, at underleverandører mangler råvarer og limprodukter. Det er også svært at bestille produkter som operationshuer.

- Endelig er der mange kortvarige restordre på diverse kliniske produkter, og det er ikke altid at erstatningsprodukter er hensigtsmæssige, skriver Annette Bjørn, indkøbschef i Region Syddanmark.

Wood Supply ville gerne have haft en kommentar fra Danske Regioner for en status på, hvordan det generelt står til i regionerne med at bestille varer. Det var ikke muligt, og de henviste til de enkelte regioner. Region Nordjylland har også meddelt, at de jævnligt støder på udfordringer.

Det har ikke været muligt at få en udtalelse fra KL om samme problemstilling.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094