23948sdkhjf

Møbeldirektør om ambitiøse planer: Vil vi ikke vokse, kan kunderne ikke bruge os

Core One kunne ved årsskiftet lukke bøgerne på virksomhedens bedste regnskabsår nogensinde. Men ambitionerne rækker meget længere for møbelproducenten, der har hovedsæde i Ikast, fabrik i Vietnam og hovedparten af sine kunder ude i verden.  

– Vi har store vækstplaner, og vi har sat et mål om at fordoble omsætningen fra 2019 og frem mod 2024 til et niveau i omegnen af 300 mio. kr., fortæller adm. direktør og medejer Peter Flaskager Laursen.   

Han grundlagde virksomheden i 2008 sammen med to investorer, og egentlig var det meningen, at Core One udelukkende skulle være en handelsvirksomhed. I 2013 valgte holdet imidlertid at åbne egen fabrik i Vietnam, og siden er væksten fortsat for møbelproducenten, hvis resultat sidste år rundede de 10 mio. kr. efter skat.

– Og det kunne have været bedre, hvis det ikke havde været for en række ydre omstændigheder, men vigtigst for os er det, at vi har fulgt vores planer, at vi har udnyttet vores muligheder, og at vores teams i Danmark og Vietnam har leveret på meget højt niveau, fortæller Peter Flaskager Laursen, der i dag står i spidsen for mere end 700 ansatte i Vietnam.

Store kunder, store krav 

Potentiale for yderligere vækst ser direktøren fortsat masser af, og det er grunden til, at der med den ambitiøse vækstplan også følger tunge investeringer.  

– Alt i alt investerer vi omkring 40 millioner nye maskiner og anlæg på fabrikken. Planen var, at det skulle ske over de næste to-tre år, men vi går lige nu med overvejelser om at accelerere, lyder det.   

Coronapandemien har nemlig ikke kun medført ekstra travlhed på fabrikken. Det foregående år bød også på tilgang af flere nye, store kunder, og med store kunder følger store krav.  

– I samarbejdet med vores kunder har der gennem årene meget været fokus på selve produktet og de grundlæggende ting som eksempelvis kvalitet, men nu kan vi mærke, at fokus er flyttet og i højere grad drejer sig om fremtidig kapacitet, hastighed på produktudvikling og bæredygtighed, forklarer Peter Flaskager Laursen.

- Endda udviklingen i vores frie cashflow har nøglekunder haft fokus på, og det kommer som følge af, at vi er blevet en strategisk vigtig leverandør for mange. Og det er selvfølgelig også der, vi gerne vil hen, fortsætter han.

Påvirker hele kæden 

Core One afsætter hovedparten af sine møbler i Asien og USA, og mens bæredygtighed de senere år er kommet i højsædet i den danske møbelbranche, er den dagsorden ikke på samme måde slået igennem globalt.  

– Vores branche er en del år bagefter andre livsstilsbrancher, men det begynder at fylde mere, og vi ved, at det kommer, så vi prøver at være på forkant, fortæller ejerlederen om det grønne tilsnit i investeringsplanen.  

Opgraderingen af fabrikken sker derfor under stor hensyntagen til parametre som energieffektivitet, sporbarhed og materialespild, ligesom Core One har planer om at oppe indsatsen, når det kommer til certificeringer, senest med en ISO-certificering i miljøledelse.

– Det betyder selvfølgelig også, at vi kommer til at stille større krav til vores leverandører, når det kommer til bæredygtighed, fortæller Peter Flaskager Laursen  

Således øges kravene altså i hele forsyningskæden, og i Ikast er der ingen tvivl om, at den 13 år gamle virksomhed vil gøre sit for at leve op til de stigende forventninger.  

– Vi er nået til et punkt, hvor vækst i forretningsudvikling, kapacitet og kompetencer kræves af os – vores kunder stiller enorme vækstkrav til sig selv, og leverandørerne skal være med på den rejse. Hvis vi ikke vil vokse og følge med kunderne hele vejen, kan de ikke bruge os. Det er krævende, men det er også sindssygt spændende, og vi går langt for at være de bedste, slår Core One-direktøren fast.  

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.063