23948sdkhjf

DTE-direktør klar til generationsskifte: Det skal være et ordentligt menneske

Torsdag morgen landede nyheden om, at Lego-familiens investeringsselskab Kirk Kapital har overtaget 40 pct. af aktierne i Dansk Træemballage, DTE. Dermed er der sat punktum for års jagt på en medejer, der kan hjælpe med at sikre forretningen gennem et generationsskifte, der rykker stadigt nærmere.

– Jeg har jo rundet de 70, og selvom jeg sommetider opfører mig, som om jeg kommer til at leve evigt, så bliver det jo nok ikke tilfældet, lyder det fra adm. direktør og medejer Peter Jensen.

Han har været en del af DTE siden hans far i 1972 købte Haastrup Træamballage på Fyn, hvor virksomheden i dag har hovedsæde. Dermed nærmer han sig med hastige skridt et 50-års jubilæum, der dog ingenlunde er et erklæret mål for den erfarne træmand.

– Det er ikke det, jeg sigter efter, men det ender jo med at blive sådan, for vi kan ikke lede efter en ny direktør i disse coronatider, forklarer Peter Jensen.

En god mavefornemmelse

Ifølge DTE-direktøren har jagten på en ny medejer stået på i et par år, og der har da også været flere interesserede bejlere på banen.

– Der har været nogle kapitalfonde og noget, men det var ikke noget, vi kunne se os selv i, når vi kom dybere ned i samtalerne, fortæller Peter Jensen.

Det kunne man derimod hos Kirk Kapital.

– For det første tror vi på, at de er nogle fornuftige mennesker, og så er det jo et familieforetagende, der har som speciale at gå ind som minoritetsaktionær med en lang horisont, forklarer direktøren, der peger på, at det også har været et spørgsmål om mavefornemmelse. 

– Det er jo sådan noget, alle snakker om, og lige her er den god, så vi tror på, at det er det bedste for vores medarbejdere og for virksomhedens fremtid, lyder det.

Et ordentligt menneske

 Dansk Træemballage fik sit navn i 1989, da Haastrup Træemballage fusionerede med Ribe Emballage. Siden er fulgt en årrække med fusioner og opkøb, og virksomheden beskæftiger i dag omkring 400 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige, mens koncernen årligt omsætter for omkring 1 mia. kr.

Med en sådan vækst i medarbejderstaben har Peter Jensen haft stort fokus på at binde forretningen godt sammen.

– Nu vil jeg jo nødigt prale, men en af mine forcer er at holde sammen på folk og få skabt en kultur, hvor vi alle sammen ved, at vi har brug for hinanden hele vejen rundt for at få succes, fortæller han. 

Når det kommer til en ny direktør, er der således også ét karaktertræk, han vægter særdeles højt.  

– Profilen skal vi have fundet ud af sammen med Kirk, men det skal være et ordentligt menneske, og en der favner bredt. Med så mange afdelinger, også i Norge og Sverige, er det vigtigste en personlighed, der kan holde sammen på tropperne, så vi er et team, slår han fast.

Peter Jensen planlægger selv at skifte direktørstolen ud med en post som bestyrelsesformand, når den tid kommer, og således vil han fortsætte engagementet i virksomheden, hvor ordentlighed alle dage har været et nøgleord.

– Vi er gennemsyret af, at vi er konservative og ordholdne, og der skal ikke være nogen kø, når man ringer til os. Uanset hvem det er, får man en sød pige i røret, og så skal vi nok finde ud af det hele, lyder det fra direktøren, for hvem det er afgørende, at den del af virksomhedens dna bliver fastholdt.

  Hos os mener vi, at et ord er et ord og en mand er en mand, og sådan bliver det ved med at være. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11