23948sdkhjf

Genrejst trappefabrik tredobler bundlinjen

Da Trappefabrikken A/S i februar 2015 måtte dreje nøglen om, varede det ikke længe, før forretningen genopstod som ren salgsvirksomhed. I dag går det strygende med trappesalget, og seneste årsregnskab viser tocifrede vækstrater på både top- og bundlinje.

– Jeg syntes jo, vi havde nogle af Danmarks bedste produkter, så jeg var ikke i tvivl om, at der var en forretning at føre videre, fortæller Henrik Haahr, der ved konkursen i 2015 havde arbejdet som montør på Trappefabrikken i ti år.

I dag er han direktør og medejer af Trappefabrikken, der blot otte måneder efter konkursen genopstod i en ny konstruktion og med en helt anden forretningsmodel.

– Vi har ingen produktion mere, det er alt sammen outsourcet til Østeuropa, så vi har fra starten fungeret som en ren handelsvirksomhed, fortæller Henrik Haahr

Og han har ingen planer har om at tage produktionen hjem igen.

– Det er simpelthen et skidegodt setup, de har derovre, både med produktion og udvikling; som kunde kom vi med en rygsæk den ene dag, og i dag er vi deres absolut største aftager, så de er villige til at gå langt for os, og det har affødt et utroligt godt samarbejde, slår trappedirektøren fast.

Vi har ramt hovedet på sømmet
I dag beskæftiger virksomheden i omegnen af 14 medarbejdere, heraf tre i Trappefabrikkens kontor og showroom i Birkerød og resten i Ølgod. Kredsen består af både gamle og nye ansatte, og fælles for dem er ifølge Henrik Haahr, at de har bakket op om skiftet fra produktionsvirksomhed.

– Vi har nogle super gode medarbejdere, der virkelig har taget til sig, at det nu udelukkende er salg, vi koncentrerer os om, og vi kan se på tallene, at vi har ramt hovedet på sømmet med den beslutning, fortæller trappedirektøren.

Dykker man ned i det seneste årsregnskab, der blev fremlagt i februar, finder man da også nogle aldeles fine vækstrater. I 2019 voksede bruttofortjenesten til 10,4 mio. kr. sammenlignet med 6,6 mio. kr. året forinden, mens resultatet før skat i samme periode voksede fra 1,1 til 3,9 mio. kr.

–  I 2017 kunne vi se, at det var nødvendigt at investere i nogle nye medarbejdere, så det gjorde vi hele vejen igennem 2018, hvorfor det årsregnskab ikke var det stærkeste. Nu kan vi til gengæld se, at det er begyndt at bære frugt, forklarer Henrik Haahr om fremgangen.

Next stop Norge
Og trappedirektøren har da heller ingen planer om, at væksten skal stoppe lige med det første.

– Vi har bestemt ikke noget imod at vækste, lyder det med en vis jysk underspillethed, og Henrik Haahr peger på Norge som et oplagt sted at gøre det.

– I Norge har vi et rigtig godt forhandlernetværk, så vi har planer om at skrue op for indsatsen deroppe – eller det havde vi i hvert fald før coronaen kom, og kursen faldt til næsten ingenting, fortæller Henrik Haahr.

Han understreger, at yderligere norsk ekspansion stadig er på to do-listen, men tidsperspektivet er blevet lidt længere i kraft af coronaens indtog. Ellers er virusudbruddet imidlertid ikke noget, man har mærket meget til i Ølgod.

– Vi har en god ordreindgang stadigvæk og en rigtig stor ordrebeholdning, så vi ser ikke, at vi kan blive ramt de næste mange måneder, men der er ingen tvivl om, at noget vil der komme til at ske, lyder vurderingen.

Trappefabrikken A/S
mio. kr. 2019 2018
Bruttofortjeneste 10,4 6,6
Driftsresultat 3,9 1,1
Resultat før skat 3,9 1,1
Årets resultat 3,0 0,8
Balancesum 10,5 6,6
Egenkapital 5,6 2,6
Antal ansatte 14 13
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125