23948sdkhjf

Møbelboss svarer igen på kritik

Branchedirektør tror på kombination af online og fysisk salg.

Møbelbranchen er den branche i Danmark, der oplever de største negative konsekvenser ved den øgede digitalisering.

Det er i hvert fald vurderingen i en nylig rapport med titlen “IT i praksis 2018”.

Den anslår, at 4.700 vil forsvinde fra møbelindustrien - selv hvis man gør sit bedste for at tilpasse sig den nye digitale virkelighed.

Den vurdering er branchedirektør hos Træ- og Møbelindustrien (TMI), Flemming Larsen, dog ikke helt enig:

- Jeg tror ikke, det går så hurtigt og får så stor effekt, som rapporten vurderer. Omsætningen på danske møbler har været stigende de senere år, og det samme har beskæftigelsen. Det er ikke sket på grund af nethandel, siger Flemming Larsen til Wood Supply.

Tag det alvorligt
Selvom Flemming Larsen afviser at råbe vagt i gevær i lige så høj grad som den nye rapport, mener han dog stadig, at virksomhederne i branchen skal have øjnene åbne for de udfordringer, der følger med digitaliseringen:

- Man skal være opmærksom på, at handelsmønstrene ændrer sig over tid. Nettet får en væsentlig rolle i fremtiden, og derfor går det heller ikke at satse på fysiske butikker alene, siger han og påpeger, at kun en lille del af møbelsalget på nuværende tidspunkt foregår over nettet.

Ifølge Flemming Larsen har mange virksomheder også allerede taget den virkelighed til sig og forsøger at tilpasse sig.

Men hvordan det skal gøres, bør virksomhederne overveje grundigt. Blandt andet bør de se på, om de skal opbygge egne portaler online eller koble sig op på de muligheder, der allerede eksisterer for at gøre sig synlige på nettet, mener branchedirektøren. 

Møbler er ikke en standardvare
Synlighed på nettet er dog ikke nok til at holde branchen kørende, mener Flemming Larsen. 

Møbelbranchen er nemlig særligt udfordret af digitaliseringen, fordi der også er behov for at vise produkterne frem fysisk:

- Møbler er noget andet end et standardprodukt som sæbe eller toiletpapir. Mange har brug for at se møblerne, før de handler, og derfor kan man ikke bare omstille sig hundrede procent til nettet, siger Flemming Larsen.

Han ser derfor showrooms som en god vej frem for branchen. På den måde kan kunderne se og mærke produkterne og tage den endelige beslutning, når de efterfølgende handler på nettet.

Flemming larsen understreger desuden, at mange møbler sælges til B2B-virksomheder. Det salg foregår heller ikke online, og derfor kan branchen ikke uden videre tage alle digitaliseringens muligheder til sig. 

Læs mere om: TMI
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079