23948sdkhjf

Møbelgigant tager en bid af Hay

Køber sig ind for mere end 400 millioner kroner. Vil rulle Hay-brandet ud i Nordamerika

Det internationale designhus og møbelproducent Herman Miller køber sig ind i Nine United, selskabet bag det danske designhus Hay. Det oplyser Herman Miller i en pressemeddelelse. 

For 66 millioner dollars (417 millioner kroner) overtager det amerikanske selskab 33 procent af aktierne i Hay-selskabet. Selskabet har desuden mulighed for at øge sin ejerandel i fremtiden. 

Samtidig køber Herman Miller rettighederne til Hay-brandet i Nordamerika for cirka 5 millioner dollars (31 millioner kroner). 

Overtager Hay-ansvaret i Nordamerika
Fra køberen lyder det, at man med Hay udvider det globale omfang betragteligt og øger udbud af møbler og inventar til private samt kontrakt- og hospitalsmarkederne. 

- Hay er en central byggeklods i vores erklærede mål om at opskalere forbrugerdelene af vores forretning, siger Herman Millers CEO, Brian Walker

De kommende år vil Hays produkter blive tilgængelige via Hermann Millers Design Within Reach-salgskanaler. Desuden kommer der en netbutik samt Hay-detailbutikker i Nordamerika. Endelig vil Hay-produkter blive integreret i tilbud til Herman Miller's forhandlere.  

Samme chef – ny bestyrelse
Hele det eksisterende ledelsesteam med administrerende direktør Henrik Steensgaard i spidsen vil stadig føre Hay-brandt frem, inklusiv produktudvikling samt indsatsen i Europa og Asien, fra hovedkontoret i Danmark. 

Administrerende direktør Henrik Steensgaard vil stå under en ny betyrelse i Hay med Troels Holch Povlsen i spidsen. 

- Vi glæder os til at slutte os til Troels Holch Povlsen og Rolf Hay som medejere i selskabet, siger Jeremy Hocking, executive vice president of strategy and business development, Herman Miller. 

- Det glæder os også, at Rolf og Mette Hay holder fast i deres nuværende creative og ledende roller, tilføjer han.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094