23948sdkhjf

Entreprenør: Flyveaske i beton gør egetræsgulve sorte

I årevis har NCC kæmpet med misfarvninger af egetræsgulve. Nu har entreprenøren sammen med Teknologisk Institut fundet årsagen til misfarvningerne: Flyveaske i våd beton.
Entreprenørselskabet NCC og Teknologisk Institut har sammen fundet årsagen til hundredevis af klager over misfarvninger af egetræsgulve.

Problemet er flyveasken i beton. Det reagerer med fugten i betonen og skaber nogle ammoniak-forbindelser, der fordamper op i gulvet og misfarver det. Misfarvningerne opstår overvejende ved indervægskonstruktioner, hvor dampspærren ikke er ført helt op bag fodpanelet, som foreskrifterne ellers kræver.

Seniorprojektchef Trine Tindborg fra NCC vurderer, at gulvene i 75-100 lejligheder og enfamilieshuse skal udskiftes, hvilket kommer til at koste NCC et millionbeløb i både undersøgelser og udbedringer. Alene undersøgelserne har taget et helt år.

I starten havde man luftfugtigheden mistænkt for at være den store synder. Det var først, da Teknologisk Institut trådte ind på scenen, at man blev klar over, at det var i betonen årsagen skulle findes.

Læs også: Nyt projekt: - Vi vil gøre træ til et naturligt materialevalg i etagebyggeri

Selvom problemet med de sorte egetræsgulve tilsyneladende er løst, tøver NCC med at lægge egetræsgulve:

- Det er ikke alle byggerier, vi ser problemet i. Men vi ved ikke, hvad fugtindholdet i betonen skal ned på, før problemet forsvinder. Derfor tør vi ikke tage risikoen og lægge nye egetræsgulve, siger Trine Tindborg til Ing.dk og sender nu bolden videre til gulvleverandørerne:

Læs også: Plastkursus vil gøre møbelproducenter klogere

- Når jeg nu ved, at der er en årsagssammenhæng mellem flyveaske, fugt og egetræsgulve, så vil det være mit ansvar, hvis vi begår den samme fejl igen. Den risiko vil jeg ikke løbe. I dag siger gulvleverandørerne, at den relative luftfugtighed skal være under 85 %, men de kan ikke sige, hvad der skal til, for at gulvene ikke bliver skadede. Så det må de se at få undersøgt, slutter hun.

Kilde: Ing.dk

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095