23948sdkhjf

Gennembrud for FSC-mærket i Danmark

2006 blev året, hvor FSC slog igennem i Danmark. Mærkningsordningen er for alvor ved at få tag i de danske forbrugere og det danske erhvervsliv. Der ses en tydelig fremgang på alle områder, og hos Ikea og Retail Institute Danmark er man ikke i tvivl om, at tendensen vil forsætte.
Større interesse for FSC i Danmark
FSC-ordningen er nu for alvor begyndt at slå sig fast i danskernes bevidsthed. En ny undersøgelse foretaget af Epinion Capacent A/S viser, at forbrugernes kendskab til FSC Danmark er øget med hele 53 % siden 2005. Endvidere er en langt større del af forbrugerne begyndt at kigge efter mærket, når de handler. Den øgede interesse afspejles også på FSC Danmarks hjemmeside, www.fsc.dk , der har fået seksdoblet antallet af besøgende inden for det sidste år.

På erhvervssiden vidner en 50 % øget tilgang af medlemmer om, at det ikke kun er forbrugerne, der har fået øjnene op for FSC og mulighederne i forbindelse med certificeret træ. Stadig flere træ- og papirproducenter vælger at blive certificeret, og FSC Danmark mærker også et boom i antallet af logolicenser til virksomheder, der sælger FSC-produkter.

PR og Kommunikations Manager i IKEA, Thomas Uhd, udtaler om tendensen:

- Forbrugerne er mere miljøbevidste end nogensinde før, så hvis man som virksomhed vil leve op til forbrugernes krav, må man også indstille sig på, at der skal lægges stor vægt på etik og miljø.

Hos FSC Danmark er sekretariatsleder Loa Dalgaard Worm ikke i tvivl om, hvad der er grundlaget for succesen.

- Først og fremmest handler det om, at befolkningen har fået øjnene op for, at det er nødvendigt for os alle sammen at gøre en forskel for at afhjælpe klodens klima- og sociale problemer. Og med mærknings-ordninger som FSC og Fairtrade er det nemt. Man skal blot vælge det rigtige produkt på hylden.

FSC er en global trend
Det er ikke kun Danmark, der er kommet med på FSC-bølgen. Globalt set er FSC en trend, der er kommet for at blive. Flemming Birch, chefredaktør hos Retail Institute Scandinavia, arbejder med forbrugertrends, og han ser flere og flere eksempler på, at FSC-produkterne vinder frem i hele verden.

- Økologi og miljørigtighed som konkurrenceparameter eksploderer lige nu i 2007. Både i landene omkring os og i USA går erhvervslivet foran med miljømæssige og etiske tiltag.

Han nævner her et par eksempler på den verdensomspændende FSC-trend:

- Over hele verden bliver syvende bog i Harry Potter-serien trykt på FSC-certificeret papir. I USA alene betyder dette et første oplag på 12 millioner styks. Warner Music Group er begyndt at trykke deres CD-covers på FSC-certificeret papir, og hos Marks & Spencer i Storbritannien må der fremover kun anvendes genbrugstræ eller FSC-certificeret træ. Det gælder alt fra inventar i butikkerne over printerpapir på kontorerne til de 80 mio. sandwichemballager, man anvender årligt.

Fakta om FSC
FSC-mærket er en certificeringsordning, der garanterer for træ, du kan købe med god samvittighed. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Samtidig er FSC en garanti for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er sikret uddannelse, sikkerhedsudstyr og ordentlig løn.


Kilde: FSC Danmark - www.fsc.dk

Læs mere om: fsc
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094