Vindueskæmpe ramt: - Vi har gjort stort set alt det, som Trump ønsker

Selv med lokal amerikansk produktion og mere end 50 års tilstedeværelse på markedet kan man ikke sige sig fri for det skvulpende handelsmarked, som Donald Trumps trusler og forhøjede toldsatser har kastet af sig.
Hos ovenlysvinduesproducenten Velux må man nemlig sande, at forretningen på trods af årtiers forankring i USA, faciliteter i otte stater og mere end 1.000 ansatte også rammes af geopolitisk ustabilitet og forandrede handelsvilkår.
Det seneste halve år er det blevet vanskeligere at agere i USA, lyder det fra Anders Dam Vestergaard, koncerndirektør i Velux Gruppen med ansvar for det amerikanske marked.
- Det er lidt som at køre bil, siger Anders Dam Vestergaard og uddyber:
- Vi sidder med foden tæt på både speeder og bremse, mens hænderne har et hårdt greb om rattet. Vi vil gerne ud af kurven med fuld hastighed, men er det mere tåget, sænker man også farten, siger Anders Dam Vestergaard.
Han ønsker ikke at kommentere de konkrete tal for den amerikanske forretning af koncernpolitiske årsager.
Gjort, hvad Trump ønsker
Et af de konkrete bump på vejen er de øgede amerikanske importtoldsatser på stål og aluminium, som for nylig blev fordoblet til 50 pct.
Velux eksporterer også færdige produkter fra USA til blandt andet Canada og Asien, og de nye handelshindringer skaber øgede omkostninger, som virksomheden må håndtere i samarbejde med både leverandører og kunder.
- Vi har gjort stort set alt det, som Trump ønsker fra virksomheder. Vi producerer vores produkter fra de allertidligste råvarer i USA. Derfor kan vi også hurtigt føle os lidt uretfærdigt ramt af de toldsatser, der kommer, siger han.

Mødtes med ambassadør
Hos Velux prøver man dog at have is i blodet og ikke lade sig styre af de markedsimpulser, der har præget markedet det seneste halve år. For nylig mødtes Anders Dam Vestergaard med den danske ambassadør i USA for at tale om, hvordan det aktuelle verdensbillede skal læses.
- Du kan ikke agere på alting, der sker, for så ender vi selv med at blive et forvirrende mellemled i en værdikæde, der har brug for stabilitet, siger Velux-chefen.
Det amerikanske boligmarked er fortsat stort og attraktivt, men et fald i forbrugertilliden lægger en dæmper på investeringerne i boligforbedringer.
- Faldende forbrugertillid er ikke særlig sundt for privatforbruget. Der er stadigvæk gang i forretningen, men man mærker en større nervøsitet, siger han og fortæller, at konkurrencen om den amerikanske forbrugers opmærksomhed er blevet væsentligt hårdere det seneste år.
Kortsigtede planer
Usikkerheden rokker dog ikke ved Velux' forventninger om at fortsætte fremmarchen på det amerikanske marked.
De seneste syv år har virksomheden investeret knap en mia. kr. i det oversøiske marked og teknologier, hvor Velux særligt gerne vil tættere på nybyggermarkedet.
Men modsat tidligere har Anders Dam Vestergaard i højere grad fingeren på pulsen som følge af markedets nervøsitet. Her er det interne informationsflow blevet kortere, mens markedets bevægelser analyseres grundigere.
- Før kunne vi lave en fuld årsplan, der fra januar stort set var låst. Nu justerer vi planen løbende og kigger mere fra uge til uge, siger Anders Dam Vestergaard.
Han tilføjer:
- Det amerikanske potentiale er fuldstændig intakt. Det her er et bump på vejen, men det er vi parate til at håndtere.