23948sdkhjf

Ikea-direktør: Vi vil tage ansvar for møbelbranchen

Ikeas danske topchef håber ikke, at den svenske møbelkoncern om få år sidder på hele det danske møbelmarked sammen med Lars Larsen.
Ikea Danmark skal være med til at udvikle den danske møbelbranche oven på en række hårde år, som har kostet flere virksomheder eksistensen.

Det siger Dennis Balslev, der siden 1. maj har været administrerende direktør for Ikea Danmark, til Wood Supply.

- Jeg synes bestemt, vi har et ansvar for at tilføre noget nyt til møbelbranchen og give plads. Og der er jeg glad for danskerne, for de kan godt lide Ikea, men de har også andre møbler og kan godt lide at mikse møblerne. Danskerne har typisk et par klassikere, noget arvet og så noget, som er nyt.

Har ikke fortalt nok om danske designere
Udmeldingen kommer i kølvandet på nyheden om Jysks opkøb af Ilva og Idémøbler tidligere på året, som af Jysk-ejer Lars Larsen blev udlagt som et angreb på Ikeas voksende markedsandele på det danske møbelmarked.

Men står det til Ikeas danske direktør, er et delt ejerskab af møbelmarkedet mellem Ikea og Jysk slet ikke et drømmescenarie for den internationale møbelkoncern.

Dansk designs storhedsperiode hos Ikea

Dansk design har stor set altid spillet en vis rolle hos Ikea, men især i perioden fra 1955 og et tiår frem var det danske udtryk et hit hos den internationale møbelkoncern.

”Med eneret for Sverige giver Ikea Dem mulighed for at vælge det bedste inden for Skandinavisk Design fra flere af Danmarks førende fabrikker,” skrev Ikea i et af katalogerne, som blandt andre kunne byde på design af Preben Fabricius, Arne Wahl Iversen og ikke mindst Erik Wørts, som nåede at være tilknyttet Ikea gennem knap 40 år.

Også Illum Wikkelsø og Verner Panton har tidligere udviklet design for Ikea, ligesom tegnestuen Pelikan med Niels Gammelgaard og Lars Mathiesen i spidsen har stået bag adskillige opgaver for Ikea gennem flere årtier. Endelig skal det nævnes, at Arne Jacobsens barnebarn, Tobias Jacobsen, blandt andet har designet et garderobeskab for Ikea.

Kilder: ‘Designers of IKEA’ (Bengtsson, S.) og ‘Ikea – design och identitet’ (Bjarnestam, A.)
- Jeg håber ikke, at vi sammen med Jysk, Idémøbler og Ilva sidder på 90 procent af markedet om fem år. Vi lærer jo af hinanden ved at kigge på de andre, som også kigger på os. Og jeg tror heller ikke, det kan ske på det danske møbelmarked, hvor der er nogle stærke traditioner, som er meget vigtige, siger Dennis Balslev.

Han understreger, at det er vigtigt for hele møbelbranchen, at fødekæden ikke går i stykker. Derfor skal der tages hånd om de talentfulde designere i Danmark.

- Vi har masser af designere, også danskere, tilknyttet Ikea, men det har vi bare ikke altid været så gode til at fortælle om. Vi bruger i stigende grad det med at vise et billede af en designer ved produkterne, fordi det er noget, vi kan være stolte af, pointerer Dennis Balslev, som af samme grund mener, at Ikea gør mere for den danske møbelbranche end flere af konkurrenterne.

- Vi har ikke taget de helt kendte og store møbeldesignere ind i Danmark, men der har altså været nogle store succeser iblandt, som vi bare ikke har fremhævet godt nok. Der er en stor andel af designede produkter i vores nuværende katalog, og i forhold til mange andre, så sælger vi ikke kun produkter, der er lavet på et fabriksgulv, så jeg synes faktisk, at vi er godt med.

Vil gerne bidrage til dansk design
Ifølge Dennis Balslev er det vigtigt, at den danske tradition for fokus på boligindretning holdes ved lige, hvis møbelbranchen skal tilbage på fode. Det sker blandt andet gennem de livsstilsprogrammer, som jævnligt vises på tv, og som Ikea blandt andet deltager i som køkkensponsor på et nyt TV2-program, der snart går i luften.

Ikea-direktøren, der har mere end 30 års erfaring fra koncernen, er da heller ikke afvisende over for idéen om, at Ikea kunne fungere som primusmotor for et talentshow eller en pris til lovende designere i fremtiden.

- Det kunne man godt forestille sig. Jeg ved ikke, om tankerne allerede er der, men vi er meget åbne for at tænke de tanker, der handler om, hvad vi kan bidrage med. Vi vil meget gerne bidrage til dansk design og til, at indretning af hjemmet kommer på dagsordenen, fastslår Dennis Balslev.

Ikea foretager i dag cirka 0,4 procent af de totale indkøb på globalt plan i Danmark, men da koncernen ikke oplyser hvor meget, den indkøber for, er det ikke muligt at opgøre, hvor stor en del af den danske eksport, Ikea reelt står for.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096