Vordingborg Køkkenet vil være en skandinavisk køkkenkæde
Vordingborg Køkkenet har 30 butikker i Danmark. Men det kan meget vel blive til flere - også uden for landets grænser.
Den opsigtsvækkende udmelding kommer fra Mads Skjoldby, som har været adm. direktør for køkkenkæden i snart fem måneder. Han nævner ingen konkrete lande, men at der er interessante steder i Skandinavien, hvor Vordingborg Køkkenet ikke har butikker.
- Hvis man kigger på et kort over Danmark og de omkringliggende lande, er der mange huller, hvor vi ikke har butikker, siger Mads Skjoldby til Wood Supply.
- Vi kigger særligt på ét land, der er i køreafstand fra Danmark.
Han vil ikke uddybe den mulige ekspansion til de skandinaviske lande.
- Vi er altid åbne overfor et godt tilbud på lejemål, lyder den kryptiske melding fra Mads Skjoldby.
Det er ikke kun i Skandinavien, køkkenkæden kigger på mulige butiksåbninger. Et Danmarkskort over Vordingborg Køkkenets butikker viser en særlig udbredt repræsentation i det østlige Sjælland og Jylland. Men direktøren vil ikke ud med, hvor han synes, der er for store huller.
Alle skal have et fedt køkken
Wood Supply har spurgt ham om, hvordan han ser på fremtiden for Vordingborg Køkkenet, efter han overtog direktørstolen 1. maj.
Mads Skjoldby kender den 61-årige køkkenkæde særdeleles godt, da han har været ansat i virksomheden siden 2002. Her startede han som som salgs- og marketingskoordinator, hvorefter han blev salgs- og marketingschef i 2007.
Mange har nok hørt om sloganet "Luksus alle har råd til", som køkkenkæden i årevis har brugt i deres markedsføring. Salgserfaringen fornægter sig ikke hos den adm. direktør, når han fortæller, at det skal være muligt at få "et fedt køkken til 30.000 kr., et fedt køkken til 50.000 kr., et fedt køkken til 100.000 kr. og et fedt køkken til 200.000 kr".
- Vi skal fortsat ramme den brede målgruppe. Det er nøglen til succes på dagens køkkenmarked. Det er ikke vigtigt for os, om kunderne vælger det ene eller andet køkken. Det er vigtigt, at de får en god oplevelse og kommer hjem med et dejligt Vordingborg køkken, siger Mads Skjoldby og fortæller om køkkenkædens tilgang til kunderne.
I 2022 og 2023 opnåede køkkenkæden en bundlinje på henholdsvis 28 mio. kr. og 16,6 mio. kr.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 414,6 | 452,4 | 552,8 |
Bruttofortjeneste | 191,7 | 207,3 | 250,2 |
Resultat af primær drift | 21,1 | 36,1 | 74,8 |
Resultat før skat | 21,2 | 35,7 | 74,3 |
Årets resultat | 16,6 | 28,0 | 58,0 |
Balancestatus | 125,3 | 138,0 | 169,7 |
Egenkapital | 42,4 | 53,7 | 82,7 |
Antal ansatte | 181 | 191 | 197 |
Kilde: CVR |
Boligforeninger og hvidevarer
Mads Skjoldby nævner desuden salg til boligforeninger som et strategisk fokus fremadrettet.
- Vi har i mange år siddet på en meget stor markedsandel af boligforeningssalget i Storkøbenhavn. Vi har nogle loyale kunder, som belønner os, siger han. .
Køkkenkæden har derfor oprettet erhvervscentre i København, Esbjerg og Næstved, som blandt andet skal tage sig af netop den type salg.
Derudover forsøger kæden hele tiden at optimere sin varesortiment. Det er ikke mere end en uge siden, at Mads Skjoldby annoncerede på LinkedIn, at køkkenkæden udvidede sit sortiment med hvidevarer fra Thermex Scandinavia.
Og kunderne skal huske at få tilbudt hvidevarer, når de køber køkken hos Vordingborg Køkkenet.
- Kunderne skal være velkommen til at købe det et andet sted, men vi skal være sikre på, at de får tilbuddet.
Da Mads Skjoldby blev direktør, var det nogle store sko, han skulle udfylde. Hjalmar Skovholm Hansen havde stået i spidsen for Vordingborg Køkkenet i 29 år, inden han for et år siden trådte tilbage som direktør af helbredsmæssige årsager.