Fra lavpris til luksus: Køkkengigant vil favne endnu bredere
"Luksus alle har råd til".
De fleste kender nok ovenstående slogan fra en af Danmarks mest kendt køkkenkæder - Vordingborg Køkkenet. Siden 1963 har køkkenkæden solgt køkkener i en prisklasse, der skulle give de fleste danskere mulighed for at realisere drømmen om et nyt køkken.
Billige produkter var også køkkenkædens egen begrundelse for, hvorfor den i 2007 gik fra at have egen køkkenproduktion til at være en handelsvirksomhed, der forhandler køkkener.
Ifølge bestyrelsesformand Kim G. Jacobsen skal den fremtidige vækst sikres ved at nå ud til endnu flere segmenter, end Vordingborg Køkkenet gør nu.
- Vores brede produktsortiment giver naturlige udviklingsmuligheder for at nå ud til flere kundesegmenter. Vi ønsker at tiltrække kunder, uanset om de leder efter billige eller dyre køkkener, siger Kim G. Jacobsen, der også er koncerndirektør.
Vi er et supermarked indenfor køkkener. Det er ikke vigtigt for os, om kunden køber det ene eller andet køkken. Mads Skjoldby, adm. direktør
Kunderne vil også købe luksus
Køkkenkæden har i en længere årrække tilbudt et bredt sortiment, hvor high end køkkener er blevet en del af den pakke, som kunderne bliver tilbudt.
- Vi var meget spændt på, om vores brand kunne begå sig i dét marked og sælge køkkener i den høje prisklasse. Men det skal jeg love, vi kunne. Det imponerer os virkelig meget, hvordan vi både kan sælge til høj og lav, siger bestyrelsesformanden.
Wood Supply snakker med ham over Teams, som adm. direktør Mads Skjoldby også er en del af.
Han stemmer fuldkommen i.
- Vi skal fortsat ramme den brede målgruppe. Det er nøglen til succes på dagens køkkenmarked, siger Mads Skjoldby, der satte sig i direktørstolen 1. maj, efter han har været salgs- og marketingschef siden 2007.
- Vi er et supermarked indenfor køkkener. Det er ikke vigtigt for os, om kunden køber det ene eller andet køkken.
Køkkenbranchen befinder sig i en forholdsvis svær tid, da kæderne generelt ser har svært ved at sælge til de private forbrugere.
"Kunderne er købelystne"
CM Group, som er koncernen bag Svane Køkkenet, Tvis Køkken, Nettoline, Celebert, og køkkenproducenten Aubo, har godt nok opjusteret forventningerne til 2024 for et par uger siden. Det er netop på grund af øget salg til private forbrugere.
Det står i modsætning til tidligere på året, hvor andre af branchens aktører ikke just havde positive udmeldinger. Hverken Vordingborg Køkkenet eller konkurrenten Kvik havde forhåbninger til et bedre 2024, da Børsen tog temperaturen på kæderne i sommers.
Begge havde et udfordrende 2023, og de regnede begge med begrænset vækst i år. Men der er begyndt at komme mere positive tendenser.
- Det går godt for tiden. Når vi kigger på vores tal, kan vi se, at kunderne er der, og at de er købelystne, siger Kim G. Jacobsen.
I 2023 landede bundlinden for Vordingborg Køkkenet på 16,6 mio. kr. Det var et fald på hele 40,5 pct. i forhold til året før, hvor resultatet var på 28 mio. kr.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 414,6 | 452,4 | 552,8 |
Bruttofortjeneste | 191,7 | 207,3 | 250,2 |
Resultat af primær drift | 21,1 | 36,1 | 74,8 |
Resultat før skat | 21,2 | 35,7 | 74,3 |
Årets resultat | 16,6 | 28,0 | 58,0 |
Balancestatus | 125,3 | 138,0 | 169,7 |
Egenkapital | 42,4 | 53,7 | 82,7 |
Antal ansatte | 181 | 191 | 197 |
Kilde: CVR |
I indeværende år har køkkenkæden forventninger om et resultat på mellem 22 og 28 mio. kr. - ifølge regnskabet.
- Det passer nok meget godt, men meget kommer til at afhænge af de næste måneder. Jeg tror ikke helt, vi rammer den på bundlinjen, men vi skal nok ramme for forventninger på toplinjen, siger Mads Skjoldby.
Forventningen til omsætningen var en fremgang på 0-5 pct. i forhold til 2023. Her var omsætningen på 415 mio. kr.
Vordingborg Køkkenet meldte for nylig ud, at de vil ekspandere kæden til udlandet - hvor og hvornår kan du læse om i denne artikel.