23948sdkhjf

Kundeprogram løfter salget hos Stark

Stark lancerede sit første kundeloyalitetsprogram i 1998. Et stærkt værktøj som mange virksomheder kan få glæde af, mener DI Handel.
- Tilfredse kunder er afgørende for, at vi også får den næste ordre fra vores kunder. Fakta i dag er, at over 80 pct. af Starks loyale kunder placerer den næste ordre hos Stark. Det er vi både glade og ydmyge over for.

Det siger sourcing director Jørgen Holmgaard fra Stark, der var blandt pionererne i sin branche, da det første kundeloyalitetsprogram blev lanceret i 1998. Det har vist sig at være en stor succes. Udover, at en stor procentdel af de loyale kunder genkøber, kan Stark registrere, at disse kunder skaber en ambassadøreffekt ved at anbefale dem til andre potentielle kunder.

Stark inddeler kunderne i fire segmenter efter forbrugsmønster ved at se på, hvor stor en andel af deres samlede købspotentiale, der tilfalder Stark. Jo større købsandel, desto flere serviceydelser i form af særlige vilkår, fleksibilitet, logistik og it-løsninger.

- Grundlæggende er vores filosofi, at vi går langt for alle vores kunder, men lige det skridt videre for de kunder der viser os den største tillid og loyalitet. Det er essensen af kundeloyalitet. Vi er i høj grad afhængige af vores kunders succes, hvorfor det er vigtigt, at vi bruger vores ressourcer optimalt, her er kundeloyalitetsprogrammet et af flere væsentlige tiltag, forklarer Jørgen Holmgaard.

Kræs for kunderne
Ifølge DI Handel kan 73 pct. af de handelsvirksomheder, som har et kundeloyalitetsprogram, mærke en direkte positiv effekt på bundlinjen. Alligevel svarede 72 pct. af handelsvirksomhederne i DI Handels medlemsundersøgelse fra 2012, at de ikke havde et kundeloyalitetsprogram.

Dermed går mange virksomheder glip af en potentiel ekstraindtjening. Ved at fokusere en del af budgettet på de eksisterende kunder, belønnes virksomheden med adgang til en større bid af kagen, når det kommer til kundens budget.

- Det er en tendens vi ser udvikle sig. Og vi ser derudover, at virksomheder, der formår at kræse lidt for deres eksisterende kunder, oplever en ambassadøreffekt, hvor gamle kunder leder nye kunder direkte i armene på forretningen, siger ekspert i kundeloyalitet, Mikkel Korntved, fra Loyalty Group.

Mikkel Korntved er blandt oplægsholderne, når DI Handel den 30. oktober holder seminar. Under overskriften " Kundeorientering – den oversete vækstmotor " kan virksomheder få inspiration til, hvordan man lægger en strategi for at arbejde med kundeloyalitet eller udvikle sin eksisterende kundepleje. Læs mere på DI Handels hjemmeside.

Kilde: DI Handel

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109