23948sdkhjf

Målt på mere end 230 parametre: Bordpladeproducent føjer endnu en certificering til samlingen

I Aulum har bordpladeproducenten Horn gennem flere år arbejdet sig i en grønnere retning, og nu har man føjet endnu en certificering til samlingen.

Denne gang er der tale om en B Corp-certificering, der er tildelt efter en 360-graders gennemgang af virksomheden, der er blevet vurderet på mere end 230 parametre inden for ledelse, medarbejdere, samfund, miljø og kunder, og det vækker glæde hos adm. direktør Jakob Bressendorf.

– Det er med stor stolthed, vi har opnået denne milepæl. Det er en global anerkendelse, som vi har sigtet imod og arbejdet intenst på over længere tid. At opnå B Corp-certificering som den første indenfor køkkenindustrien i Skandinavien, det må man godt være lidt stolt af, udtaler direktøren for Horn Business Group i en pressemeddelelse.

Varsler et skift

Mens certificeringer som FSC, PEFC og Svanemærket efterhånden er velkendte for forbrugerne, har den globale B Corp-certificering endnu ikke opnået samme kendskabsgrad. I Danmark er mere end 60 virksomheder indtil videre certificeret efter standarden, og ifølge Nille Skalts, direktør og grundlægger af den nordiske B Corp-bevægelse er der god grund til at glæde sig over, at Horn nu er en af dem.

– Den nordiske Corp-bevægelse er i markant vækst, og vi er glade for at kunne byde velkommen til Horn Bordplader. Med B Corp-certificeringen slutter Horn Bordplader sig til de mere end 60 certificerede B Corps i Danmark, der måler social og miljømæssig impact, og forpligter sig til at skabe signifikant værdi for samfund og planet. At en produktionsvirksomhed som Horn Bordplader vælger at blive B Corp-certificeret, varsler et skift i udbredelsen af B Corp fra i høj grad at tiltrække detailvirksomheder og B2C brands, til at dække alle former for virksomheder i alle led i værdikæden, siger Nille Skalts.

Formålet for Horn er ikke blot at producere og sælge bordplader og tilbehør til køkkenindustrien, hvor der konkurrences på pris, kvalitet og levering. Virksomheden ønsker at tilbyde kunderne noget ekstra, så de oplever, at de ikke bare køber et godt produkt, men at de også vælger det bedst mulige produkt for miljø og samfund.

– Horn vil ikke bare være de bedste i verden – vi vil være de bedste FOR verden. Vi ønsker at gøre en forskel og skubbe på en forandring i vores samfund. Det gør vi netop ved at tage ansvar, og træffe beslutninger, der er ansvarlige ud fra et socialt og miljømæssigt synspunkt, siger Jakob Bressendorf.

Et eksempel på den tilgang er søstervirksomheden Denwood by Horn, der har både social og miljømæssig ansvarlighed i højsædet. Her upcycles afskær og restmaterialer fra bordpladeproduktionen til nye interiørprodukter af ansatte, der for en stor dels vedkommende før har befundet sig på kanten af arbejdsmarkedet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125