23948sdkhjf

Designkoncern og direktør går fra hinanden

Designers Company, der er selskabet bag Menu, The Audo og By Lassen, skal på jagt efter en ny direktør. Efter fire år i front har adm. direktør Danny Feltmann Espersen forladt posten, der nu er midlertidigt overladt til Louis Poulsen-direktør Søren Mygind Eskildsen.

Det skriver Børsen.

Udskiftingen sker mindre end ti måneder efter, Polaris solgte den danske designkoncern til internationale Design Holding, der også står bag FLOS, B&B Italia og Louis Poulsen. Dermed har man i første omgang fundet Feltmann Espersens afløser i egne rækker, men Søren Mygind Eskildsen understreger over for Børsen, at der er tale om en overgangsperiode, indtil en permanent løsning er på plads.

Til avisen oplyser den afgående direktør, at han ikke har meget at sige vedrørende sin fratrædelse.

“Efter skiftet til nye ejere og den efterfølgende udvikling i verdensøkonomien har jeg i den senere tid haft en dialog med ejerne om årsag og virkning til virksomhedens økonomiske udvikling. Det har resulteret i, at vi går fra hinanden,” uddyber Danny Feltmann Espersen dog i en mail til avisen.

Første overskud og bragende fremgang

Danny Feltmann Espersen tiltrådte direktørposten hos Menu i starten af 2019, mindre end et år efter Polaris overtog designvirksomheden. Han har dermed været en af de afgørende kræfter i udviklingen af det “house of brands”, kapitalfonden havde ambitioner om at skabe, og som med tilføjelsen af The Audo i 2019 og opkøbet af By Lassen i 2021 blev en realitet under den fælles hat Designers Company, hvor Danny Feltmann Espersen også havde titel af koncernchef.

I februar kunne han for første gang siden Polaris overtagelse præsentere et Designers Company-regnskab med sorte tal på bundlinjen, og også hos Menu bød regnskabsåret 2021/22 på bragende fremgang. Her blev foregående års tab på 7 mio. før skat vendt til et plus på 40 mio. kr., og Danny Feltmann Espersen konkluderede i den forbindelse, at det først og fremmest var takket være den overordnede koncernstrategi.

– Vi ser, at de investeringer, vi har gjort i salgsstyrken og i digitalisering for alvor begynder at slå igennem, ligesom arbejdet med at opbygge en stærk amerikansk organisation har gjort det, lød det i marts.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141