23948sdkhjf

Menu-direktør om opkøb: De har klassikerne, vi har markederne

Med opkøbet af By Lassen har koncernen bag Menu og The Audo, Designers Company fået tilføjet et klassiker-ben og er dermed et skridt nærmere ambitionen om af skabe et ”House of Brands”, der skal bringe dansk design endnu længere ud i verden.

– Allerede da Polaris købte Menu (i 2018, red.) og senere skabte hybridspacet The Audo, begyndte idéerne om en House of Brands-struktur med Menu i det ene ben og The Audo i det andet, så siden har det været meget naturligt at kigge videre ud og se, om andre virksomheder kunne være relevante i den konstellation, fortæller Danny Feltmann.

Han er adm. direktør i Menu og koncernchef i Designers Company, der er navnet på koncernen bag designvirksomheden, og som har kapitalfonden Polaris som majoritetsejer. Og med By Lassen fandt han og holdet altså det, de havde været på udkig efter i flere år.

– Det er virkelig yin og yang, fortæller han om det umiddelbare match, men sød musik opstår som bekendt gerne, når man ser, hvor man kan komplementere hinanden.

– Det er ikke mange virksomheder, der kan passe ind i den her model, men By Lassen er et smukt match. Med den her tilføjelse køber vi ind i heritage-segmentet og får en bid dansk designhistorie, der går tilbage til 50’erne og 60’erne. By Lassen har en lang og historisk tradition for designudvikling, og det er netop den historie, vi har været særdeles interesserede i at blive en del af, forklarer Danny Feltmann.

Skal sammen ud i verden

Menu, der blev grundlagt i 1978, henter i dag mere en 90 pct. af sin omsætning uden for Danmarks grænser, og hvor By Lassen altså kan tilføre det historiske vingesus til den nye ejer, pønser man på at returnere tjenesten ved at bringe Flemming, Mogens og Søren Lassens designs længere ud i verden.

– De har klassikerne, vi har markederne, lyder det fra Danny Feltmann, der ikke mindst ser stort potentiale i det nordamerikanske.

– Her har vi egen webshop, der står for en stor del af omsætningen på det marked, og fordi By Lassen har en lang historie inden for interiør, har de mange produkter, der egner sig rigtig godt til e-commerse – på den måde er det faktisk en direkte ”plug and play” til mange af vores e-commerce kunder, fortæller Danny Feltmann.

Også i Asien ser han potentiale for synergi.

– Vi er begyndt at etablere flere folk i Asien, og idéen er at få etableret noget lagerfacilitet derude, så vi kan sikre en kortere leveringstid til kunderne. Når man så pludselig er to brands under samme paraply, så er der også mulighed for at optimere økonomisk og arbejde sammen om det projekt, forklarer Menu-direktøren.

Er kommet meget flot videre

På den måde er det planen, at By Lassen og Menu skal hjælpe hinanden ”der, hvor det giver mening”, men Danny Feltmann understreger, at det nye ejerskab ikke kommer til at få nogen nævneværdig betydning for hverdagen i Holstebro.

– Vi fortsætter som to selvstændige organisationer, og By Lassen fortsætter med at eksekvere på den forretningsplan, de har lagt frem. Qua deres historie de senere par år er de lykkedes med at optimere og organisere sig på en måde, hvor de er kommet meget flot videre, og de står faktisk meget stærkt i dag, forklarer Danny Feltmann med henvisning til de økonomiske kvaler, en søstervirksomheds konkurs i 2019 forårsagede for såvel By Lassen som for den nu tidligere ejer Buurskov & Lassen Maskinfabrik Aps.

Konkursen i søsterselskabet betød også, at By Lassen fra snart sagt den ene dag til den anden måtte genopfinde sig selv og skifte status fra salgsselskab til produktionsvirksomhed, og med opkøbet har Designers Company dermed også fået den første af den slags i stalden.

–  Hos Menu har vi nogle stålprodukter, der måske godt kunne passe ind i produktionen hos By Lassen, men jeg ved ikke, om det egentlig bliver så stor en forskel. Set fra Menus side så har vi over 40 leverandører, og her bliver By Lassen jo en slags intern leverandør, hvilket betyder, at der selvfølgelig er samme ønsker og krav til priser og effektivitet – men når det er sagt, vil jeg også understrege, at de har lavet et virkelig fint setup, og det er meget imponerende, hvordan de er lykkedes med den manøvre, lyder det fra Danny Feltmann.

Familien kan fortsat vokse

Med opkøbet har Designers Company altså taget endnu et skridt mod ambitionen som brand-paraply med globalt aftryk, og ifølge koncernchefen kan fremtidige opkøb nemt komme på tale.

– Det kræver selvfølgelig, at der kommer de rigtige brands forbi, der kunne passe ind og som har en relevant profil for den samlede koncern. Det skal ikke stikke i alle mulige retninger men passe sammen, selvom der godt kan være små forskelle på segmentniveau, fortæller Danny Feltmann og peger på, at der eksempelvis godt kunne blive plads til flere klassiker-producenter.

– Det kunne også være et brand, der står stærkt i markeder, hvor vi ikke selv står så stærkt, lyder det videre.

Der er således ingen tvivl om, at ambitionerne såvel som strategien i Designers Company er langsigtet. Og selvom man gerne forbinder kapitalfondsejede selskaber med noget, der skal realiseres på den korte bane, er det ifølge direktøren en forfejlet præmis. 

– Det er lidt en fejlfortolkning, synes jeg, at kapitalfonde kun tænker kortsigtet. Værdien af en virksomhed er der jo kun, hvis der er en langsigtet forretningsmodel til stede; hvis man ikke bygger med et langsigtet perspektiv, bliver virksomheden mindre værd, så det skal man altid have for øje, forklarer han og understreger, at det er holdingselskabet bag Menu, Designers Company, der ejes af Polaris, og altså ikke kapitalfonden direkte, der har investeret i By Lassen.

– Men havde vi stået alene, er det slet ikke sikkert, vi havde haft den power til at købe op, så de har været fundamentalt afgørende for, at det kunne lykkes, og jeg ser det udelukkende som en styrke, at vi har så stærke ejere, slår Danny Feltmann fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094