23948sdkhjf

Flyttede hele produktionen på fire måneder – nu pendler ansatte 1.800 km

Der er ikke noget at sige til, hvis Lasse Buhl Nielsen i år glæder sig ekstra meget til at gå på juleferie.

Som direktør for online-baserede Vinduesgrossisten har hans hverdag været vendt på hovedet, siden Putins tropper i februar gik ind i Ukraine, men da Wood Supply møder ham en tirsdag formiddag på kontoret i Svenstrup, tager Lasse Buhl Nielsen imod med kaffe og klassisk nordjysk sindighed.

– Nu har vi heldigvis set lyset for enden af tunnellen, og vi nærmer os så tæt på normaldrift som muligt på den korte bane, lyder åbningsreplikken.

Restriktioner på restriktioner

Hvor lang den korte bane er, vender vi tilbage til.

Først må man imidlertid forstå, hvilken opgave Lasse Buhl Nielsen og de 25 ansatte på kontoret stod overfor, da det umiddelbart efter invasionen stod klart, at vinduesproduktion i Belarus, hvor virksomheden ejede 50 pct. af sin eneste leverandør, fra juni ville være i strid med loven.

– Det var selvfølgelig restriktionerne, der var det helt store benspænd for os. Det allervigtigste var at opretholde leveringssikkerheden, og i første omgang syntes vi egentlig, vi havde meget godt styr på det, siger han med et skævt smil, der indikerer, at den vurdering snart måtte tages op til revision.

Det skete mere præcist, da endnu en restriktionspakke landede i april.

– Med de restriktioner blev det forbudt at gøre brug af russiske og hviderussiske lastbiler, og sådan foregik al vores transport fra øst mod vest. Med dags varsel var de biler forbudt i EU, og det ramte os hårdt, siger Lasse Buh Nielsen og fortsætter:

– Problemet var selvfølgelig, at 95 pct af al transport derovre fra foregik med de lastbiler, så i tre uger kunne vi nærmest ikke skaffe en transport, og bilerne hobede sig bare op.

Endnu et benspænd

Spørgsmålet var, om produktionen skulle sættes på standby i en periode, men for Lasse Buhl Nielsen var det heller ikke et ønskescenarie i en situation, hvor man samtidig gik med restriktionsrelaterede flytteplaner.

– Så vi blev ved og havde 30 biler til at stå, før vi kunne begynde at køre noget hjem, fortæller han.

Hurtigt viste det sig dog svært at skaffe tilstrækkeligt med biler fra Polen og Litauen, og så måtte holdet hos Vinduesgrossisten igen til tegnebrættet.

– Hvor vi hidtil havde kørt en bil pr. ordre med en 95 elementer i snit, begyndte vi at fuldpakke bilerne i stedet. Det betød jo, at alt så skulle over Danmark, hvor vi skulle ompakke, men det set up havde vi ikke oppe at køre, så det skulle vi også lige have styr på, siger Lasse Buhl Nielsen.

I dag har Vinduesgrossisten fire medarbejdere på det nyetablerede lager i Nørresundby, og direktøren har ikke langt til smil, når han fortæller om forårets udfordringer, men der er ingen tvivl om, at pulsen i de måneder flere gange bevægede sig noget over det traditionelt nordjyske niveau.

– Vi fik mange forsinkelser i den periode, og medarbejderne har eddermame været spændt hårdt for. Samtidig skulle vi jo starte en ny produktion op – det havde vi egentlig regnet med at kunne gøre stille og roligt, men der var en hel del at se til i den periode.

En pendlertur på 1.800 km

Sideløbende fik Lasse Buhl Nielsen indhentet en god del af den rejseaktivitet, der havde måttet indstilles under corona.

– Vi brugte rigtig meget tid på at afsøge mulighederne og tage rundt og kigge på produktionsfaciliteter, men på det tidspunkt, var der jo ikke nogen, der havde plads – al kapacitet var simpelthen overbooket, fortæller han.

Det lykkedes dog at lægge lidt af produktionen ind hos IFN, den østrigske koncern der siden 2020 har ejet Vinduesgrossisten, og samtidig rakte Lasse Buhl Nielsen ud til Kasakhstans største glasfabrik.

– Der havde vi faktisk et rigtig godt netværk, og heldigvis havde de plads til os, så nu har vi fået nogle faciliteter der, hvor vi har flyttet maskiner ind og fået et velfungerende system op at stå.

Det velfungerende system – som Lasse Buhl Nielsen igen understreger begrænser sig til den korte bane – er ikke mindst velfungerende, fordi Vinduesgrossisten trods flytningen har kunnet fastholde en god del af erfaringen hos produktionsholdet. Den første tid var hele 60 pct. af de ansatte nemlig velkendte ansigter, der blev kørt i rutefart mellem Belarus og Kasakhstan.

– I dag er vi nede på 40 pct., og i løbet af foråret forventer jeg, at vi kan trappe ned, så vi er nede på 6 nøglepersoner, der permanent er tilknyttet den nye produktion, fortæller han.

Nu er jeg ikke så skarp på den østeuropæiske geografi – hvor langt er der fra Belarus til Kasakhstan?

– Der er 1.800 km, så der er et stykke vej. Vi har sådan en Mercedes Sprinter til at ligge og køre frem og tilbage hele tiden, men det var den eneste måde, det kunne lykkes på med så kort varsel, lyder det.

I midlertidigt mål

Når Lasse Buhl Nielsen i dag gør status, er konklusionen, at Vinduesgrossisten nu er, hvor virksomheden skal være på den føromtalte korte bane.

– Det set up, vi har fået lavet, er en holdbar løsning på den korte bane, men det er en midlertidig løsning, der både betyder længere leveringstid, og som ikke er så kosteffektiv, som den kunne være, forklarer han.

Derfor brygges der fortsat på et mere langtidsholdbart set up, men før Lasse Buhl Nielsen vil løfte sløret for, præcis hvordan et sådant kommer til at se ud, venter den juleferie, der efter ni kaotiske måneder synes ualmindeligt velfortjent.

– Når det hele brænder på, så finder du virkelig ud af, om du har gode medarbejdere, og det må jeg sige, at vi har. Det, jeg er allermest stolt af, er, at der ikke er en eneste der har sagt op under den her proces, folk har bare klemt ballerne sammen, knoklet på og hjulpet hinanden på kryds og tværs af afdelinger, siger Lasse Buhl Nielsen, og fortsætter.

– Man siger jo, at det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere – og set i det lys, står Vinduesgrossisten virkelig stærkt i dag.

Virksomheden arbjder på at afhænde sin halvdel af fabrikken i Belarus.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078