23948sdkhjf

Trævirksomhed nærmer sig den halve milliard og kvitterer med en ekstra månedsløn

For Nordjyske Keflico blev 2021 endnu et rekordår, hvor stor renoveringslyst og en stigende efterspørgsel på træ har sendt bundlinjen på himmelflugt.

Endnu inden årsregnskabet er offentliggjort, afslører trævirksomheden, at året bød på en toplinjefremgang på 28 pct., mens indtjeningen voksede hele 167 pct. Det giver Keflico en omsætning på 431 mio. kr. mens resultatet før skat lander på 32,9 mio. kr.

 – Vi er utrolig glade for og stolte over, at vi kan præsentere et rekordresultat i et år, hvor vi ikke alene har kæmpet med udfordringer i forhold til forsyning og fragt, men også store udsving i priserne hele vejen rundt, lyder det fra Mads Stenstrop, adm. direktør i Keflico.

Deler ud af overskuddet

Han peger på, at man med et stærkt fundament og en målrettet indsats er lykkedes med at skalere forretningen.

– Samtidig med, at vi har haft et stort fokus på driften, er vi også nået i mål med en stor del af de udviklingsprojekter, vi havde som målsætning for 2021. Den succes skyldes selvfølgelig flere forskellige faktorer, men særligt en helt ekstraordinær indsats og omstillingsparathed fra alle medarbejdere i en tid, hvor det virkelig har været krævet, fortsætter direktøren.   

Derfor får medarbejderne for andet år i træk også del i det overskud, deres hårde arbejde har været med til at skabe. Det betyder, at 2,2 millioner kroner fordeles blandt virksomhedens 53 medarbejdere svarende til en ekstra månedsløn for alle. 

– Vi valgte ved årets begyndelse af indføre en fælles overskudsdeling for 2021, så medarbejderne også får del i den store værdi, som indsatsen resulterer i. Det er en holdindsats, og det skal også komme til udtryk, når regnskabet gøres op. Derfor har alle medarbejdere i Keflico modtaget en ekstra månedsløn som tak for den imponerende indsats i 2021, siger Mads Stenstrop.

Markedet efterspørger mere træ

I de seneste år har bæredygtige byggematerialer som træ ifølge Keflico været i ekstrem høj kurs både i ind og udland. Det har sat et yderligere pres på hele forsyningskæden, der har været hårdt ramt af vareknaphed, store prisudsving og fragtudfordringer. Særligt har Keflico oplevet en stigende interesse for produkter, der er bæredygtighedscertificeret, hvilket også er en del af forklaringen bag det positive resultat.

– For at imødekomme efterspørgslen har der været et ekstraordinært pres på hele forsyningskæden. Ikke desto mindre viser resultatet, at vi har kunnet imødekomme en stor del af vores kunders efterspørgsel. Det har uden tvivl været et komplekst marked at navigere i, men vi er stolte over, at vi i løbet af det seneste år er lykkedes med at øge volumen og sende endnu flere træprodukter til markedet, lyder det fra kommerciel direktør i Keflico, Camilla Hyldgaard Thomsen.

Hun peger på, at den nordjyske virksomhed i en årrække har arbejdet med at øge andelen af certificeret træ.

 –  I et marked, som det vi navigerer i nu, men faktisk også hele det sidste år, kan det være vanskeligt at skaffe de varer, som både vi og markedet efterspørger. Derfor er det også ekstra glædeligt, at vi ikke kun har fastholdt, men også hævet vores salg af bæredygtighedscertificerede produkter betragteligt. Vi kom således ud af 2021, hvor hele 76,8 procent af vores samlede handel kom fra certificerede produkter. Det er næsten 10 procentpoint mere end i året forinden, fortæller hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14