23948sdkhjf

16-årig svensker sendte erfaren møbeldirektør i ny retning

70-årige Svend Ø. Pedersen har et særligt princip, der har fulgt ham i alle livets beslutninger: 70 pct. skal komme fra hjertet, og 40 pct. skal komme fra hjernen. Det giver ikke bare 100 pct., men 110 pct., for det er ifølge direktøren den energi, man skal lægge i alt, hvad man laver.

Det har også været rettesnoren i arbejdet med Top-Line, siden Svend Ø. Petersen for mere end 30 år siden stiftede møbelvirksomheden. Men da man i 2019 skulle fastlægge strategien for fremtiden, fik den erfarne møbelmand inspiration fra en langt yngre stemme, nemlig den dengang 16-årige Greta Thunberg.

– Ordentlighed og ansvarlighed har altid været centralt for hele vores måde at drive Top-Line på, fortæller Svend Ø. Pedersen og fortsætter:  

– Vi har altid haft fokus på, at vores medarbejdere, leverandører og kunder skal behandles godt og være glade, når de går på arbejde, eller når de køber et produkt fra os. Det er for os også bæredygtighed at behandle hinanden godt og give noget igen – både til vores medarbejdere, men også til vores omgivelser. Men i 2019 indså vi, at vi for alvor måtte opskalere. Derfor skabte vi datterselskabet Minding - Conscious Living, der har til formål at træne os i hele det bæredygtige aspekt, så vi kunne lære, hvordan vi på sigt kan udbrede det til hele virksomheden.

Et vigtigt budskab

Således blev Minding født som et samarbejde mellem Top-Line og korkvirksomheden Portocork, og med det nye datterselskab blev der for alvor skruet op for de bæredygtige ambitioner.   

Vi ved godt, at vi ikke kan redde verden med vores tiltag. Men det er et skridt i den rigtige retning. Vi er ISO 14001-certificeret, og vi gør, hvad vi kan for at være en del af en større omstilling af samfundet til det bedre. For at tiltagene faktisk skal have betydning, må vi også påvirke vores leverandører og andre i branchen til at komme med ombord på den bæredygtige vogn, forklarer Svend Ø. Pedersen.  

Jeg sagde engang for sjov, at Greta Thunberg burde stå ved vores stand, da vi var på messe i Stockholm, for at hjælpe os med vores bæredygtige branding. Det har hun formentlig ikke tid til, og selv om hun godt kan være lidt fremme i skoene, så synes jeg, at hun har et vigtigt budskab. Greta Thunberg har 14 millioner følgere på Instagram, og jeg er en af dem, afslører direktøren, der har store ambitioner for virksomheden:

Om 5 år skal alle led i vores produktion være en del af den bæredygtige tankegang, slår han fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078