23948sdkhjf

JVK Gruppen kæmper videre

Trods endnu et underskud i 2011 tror man fortsat på en fremtid med dansk produktion i Føvling. Salgsafdelingen er i år udvidet med 10 mand, og JVK har taget markedsandele.
- Selvom vi har det svært, så fornemmer vi ikke, at det er så slemt, som det umiddelbart kan se ud.

Kurt Andersen, direktør i vindueskoncernen JVK Group, præsenterede for nyligt et 2011-underskud på 11,2 mio. kr. efter skat. Men trods endnu et regnskabsår med røde tal på bundlinjen ser han alligevel lyspunkter i en svær situation.

- Totalmarkedet gik tilbage med 2 procent i 2011, mens vi har taget markedsandele, og det er tilfredsstillende. Væksten i omsætningen har ikke været nok til at sikre overskud, men vi er på rette vej, siger han til Wood Supply.

Dansk produktion er udgangspunktet
JVK Group, der er koncernen bag varemærkerne 3 Top og Jydsk Vindueskompagni, samlede for fire år siden sine aktiviteter i Føvling, hvorfra virksomheden i dag producerer vinduer og døre i træ, træ/alu og plast. Baggrunden var at satse på dansk produktion, og den strategi har de seneste års underskud ikke ændret på:

- Vi vil have en dansk produktion – med de fordele og ulemper det giver – og vi arbejder hårdt på at bevise, at det godt kan betale sig at blive i Danmark. Det at flytte 5-6 produktionssteder sammen giver nogle synergier, og vi har de sidste to-tre år arbejdet på at blive mere effektive. Vi arbejder på to fronter; dels skal vi være mere effektive med de maskiner, vi har i dag, og dels skal vi investere i ny teknologi, forklarer Kurt Andersen, der ser flere styrker i at fastholde produktionen under hjemlige himmelstrøg:

- Først og fremmest er det et godt budskab. Mange arbejdspladser er forsvundet på grund af udflytning, og Danmark har brug for virksomheder, der går mod strømmen. Hertil kommer, at vi tilbyder 10 års garanti og 48 timers levering på ordrer med specialmål. Det ville vi ikke kunne gøre, hvis vi producerede i udlandet.

Oprustning i salgsafdelingen
JVK Group budgetterer med overskud i 2012, og selvom virksomheden ikke levede op til forventningerne i 1. kvartal, er det fortsat en realistisk målsætning – hvis alt går vel:

- 1. kvartal er generelt et lille kvartal, og det går stærkt for øjeblikket, hvor vi nærmest slår salgsrekorder uge for uge. Hvis vi får en fornuftig sommer, er det bestemt muligt at nå i mål, vurderer Kurt Andersen.

Han har siden årsskiftet udvidet sin salgsafdeling med 10 nye medarbejdere, og netop nu leder JVK efter en medarbejder til en nyoprettet stilling som salgsdirektør, der vil få det samlede ansvar for salg på alle virksomhedens markeder.

Lokal tilstedeværelse
På den lange bane er strategien at positionere JVK som den lokale leverandør, og koncernen er i fuld gang med at supplere sine syv egne vinduescentre med nye shop-in-shop-butikker over hele landet.

Indtil videre har JVK åbnet udstillinger i fire Garant-butikker, og yderligere tre er på vej, oplyser Kurt Andersen. Målet er at nå en total på 50, og der er flere potentielle samarbejdspartnere i spil.

- Vi tror på det og går benhårdt efter den vækst, der skal til for at få overskud. Målet med de nye shop-in-shop-butikker er at blive mere synlige ude i lokalområderne. Vi har i forvejen haft succes med at tage på privatbesøg, siger Kurt Andersen.

FAKTA JVK GROUP A/S 2011
• Bruttoresultat 1.084 t.kr. (2010: 2.276 t.kr.)
• Primær drift 107 t.kr. (2010: 1.180 t.kr.)
• Dattervirksomheder -10.537 t.kr. (2010: -16.887 t.kr.)
• Resultat før skat -11.355 t.kr. (2010: -16.232 t.kr.)
• Resultat efter skat -11.151 t.kr. (2010: -16.396 t.kr.)
• Egenkapital 1.516 t.kr. (2010: 11.691 t.kr.)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096