23948sdkhjf

Henriks møbelvirksomhed er blevet voksen og mester i vækst

Da Henrik Jørgensen for godt fem år siden slog de første streger til House Nordic ved køkkenbordet i Søndersø, havde han ikke forventet, at han allerede i dag ville kunne kalde sig syddansk mester i vækst.  

Ikke desto mindre modtog han og hans grossistmøbelvirksomhed i december Børsens gazellepris som Syddanmarks hurtigst voksende virksomhed. Henrik Jørgensen peger dog først og fremmest på sit nordfynske team, når han skal forklare den hastige vækst.  

– Der er blevet løbet stærkt, og det er teamet, der har bygget det her op, som fortjener den store cadeau, fastslår iværksætteren. 

Og det er ikke småting, det støt voksende team har præsteret siden House Nordics stiftelse i slutningen af 2016. Samlet set har væksten gennem de første fire regnskabsår lydt på ikke mindre end 3173,5 pct., mens det samlede overskud nærmer sig 12 mio. kr. Og tallene for 2021 er endnu ikke offentliggjort.  

– Men vi nåede vores mål om vækst, afslører Henrik Jørgensen dog gerne. 

Bredde mindsker sårbarheden  

Selvom House Nordic-stifteren allerhelst vil dele ansvaret for succesen, medgiver han, at en del af forklaringen skal findes i en forretningsmodel, der bygger på bredde.  

– Vi har mange forskellige kunde- og produkttyper. Vi startede primært med møbler men har løbende fået mere fokus på accessoires og interiør, og vi har også en outdoor-kategori, hvor vi har udvidet med en hel del, fortæller Henrik Jørgensen.  

Med salg i 42 primært europæiske lande er man således både geografisk og produktmæssigt bredt funderet, og stifteren peger på, at House Nordic dermed er mindre sårbar overfor udsving på såvel det enkelte marked som inden for hvert enkelt segment. Samtidig er han konstant opmærksom på nye åbninger. 

– På accessoires og interiør ser vi lige nu rigtig store muligheder. Vi har en god kategori i dag, men den kan blive endnu stærkere – og der findes virkelig mange forhandlere, hvoraf mange stadig ikke kender os, så det bliver et af vores helt store indsatsområder den kommende tid, lyder nogle af de umiddelbare fremtidsplaner.   

Voksen med iværksætterånden i behold 

Henrik Jørgensen har altså ingen planer om at skrue ned for tempoet. Tværtimod skal der snart sættes yderligere ind på blandt andet synlighed, når pandemien vel at mærke igen giver plads til messer.  

– I løbet af i år og næste år kommer vi til at udvikle os mere på messesiden, og her ser vi især på, hvad der findes rundt i Europa, så det kommer til at kræve et stort set up, fortæller han.   

Det seneste halvandet år er der også investeret i en opgradering af House Nordics IT-platform, hvor såvel hjemmeside som økonomisystem står overfor en overhaling. 

– Det er i sig selv et kæmpe projekt, og det er selvfølgelig også en stor investering, men det er jo en investering i fremtiden, siger Henrik Jørgensen, der brugte de første måneder af 2017 på at køre landevejene tynde i jagten på ordrer, som han efterfølgende måtte hjem til køkkenbordet og taste ind. 

Det lyder næsten som om, House Nordic er blevet voksen? 

– Det er også sådan, det føles, medgiver stifteren, der alene i løbet af årets første kvartal kan byde syv nye kolleger velkommen.  

Dermed nærmer holdet i Søndersø sig 50 ansatte, men udsigten til at blive en mellemstor virksomhed får ikke Henrik Jørgensen til at slippe den iværksætterånd, House Nordic er bygget på.  

– Vi har skabt en virksomhed, hvor folk står sammen, og hvor vi lykkes i fællesskab. Vi skal stadig løbe stærkt, og her skal være meget at lave, men det skal være sjovt – lykkes det at finde den balance, så er man kommet langt, lyder filosofien.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079