23948sdkhjf

Ung møbelgrossist har stadig vokseværk

2019 blev endnu en opvisning i eksplosiv vækst, hos møbelgrossisten House Nordic, der har til huse i fynske Søndersø.

Her voksede bruttoresultatet til 9,1 mio. kr. svarende til en stigning på næsten 78 pct., og ifølge stifter og indehaver Henrik Jørgensen, er det ikke så ringe endda.

– Det er vi da helt godt tilfredse med, lyder det men en vis underspillethed fra direktøren, ifølge hvem omsætningen i perioden har taget et tilsvarende hop.

Han forklarer en del af fremgangen med den ånd, der hersker i virksomheden.

– Vi er jo stadig en ung virksomhed, så vi har stadig en høj grad af iværksætteri og entreprenørånd i os, fortæller Henrik Jørgensen i kølvandet på offentliggørelsen af det årsregnskab, der blot er virksomhedens tredje siden stiftelsen i 2016.

Læs også: Ung møbelgrossist i pandemitid: Vi må hjælpe hinanden ad nye veje

Udover entreprenørånden kan fremgangen ifølge direktøren forklares med, at House Nordic sidste år oplevede en markant tilvækst af nye kunder og forhandlere i både ind- og udland, og i dag sendes møblerne fra Søndersø til omkring 40 primært europæiske lande.

Flere kunder og flere hænder

Også på personalefronten har der været vokseværk hos House Nordic, som nu beskæftiger på den gode side af 30 fuldtidsansatte samt omkring 20 deltidsansatte. Syv af dem er kommet til i foråret og sommeren, hvor væksten trods corona er fortsat støt.

– Vi oplevede, at det hele i første omgang frøs ned i et par uger, men derfra har vi haft oplevelsen af, at mange kunder faktisk købte mere hjem end ellers, fortæller Henrik Jørgensen og peger på, at en del af danskernes rejse- og forlystelsesbudgetter i stedet er blevet brugt på en opgradering af hjemmet.

I samme periode er tilgangen af nye kunder fortsat, ligesom House Nordic har udvidet sortimentet med nye produktgrupper. Blandt andet den nye sofaserie Lido, der kommer i mange modeller og farver. Og selvom en del af produkterne kommer fra Asien, har heller ikke det givet anledning til større udfordringer.

Læs også: Aftaler fra Rusland til Guatemala: Köln sparkede til Henriks eksportambitioner

– Lige da coronaen kom, gik det noget i stå derude, men inden for en måneds tid til halvanden var de i fuld gang igen, og siden synes jeg faktisk, flowet har været fornuftigt, selvom vi selvfølgelig ikke helt har kunnet undgå forsinkelser, forklarer Henrik Jørgensen.

Opgradering på logistik og IT

Også på logistikfronten har House Nordic nu sat ekstra ind med ansættelsen af en supply chain manager, der skal binde transport, indkøb, lager og kundeservice bedre sammen.

– Vi har efterhånden nået en størrelse, hvor det var nødvendigt, og så er vi desuden ved at opgraderer til et nyt it-system, der også kan gøre os stærkere på kundeservice og hurtigere på levering, ligesom det er vigtigt at have de rigtige varer på lager, fortæller direktøren for det, der efterhånden er blevet en virksomhed af en anseelig størrelse.

Ikke desto mindre er det forventningen, at vækstraterne i år kommer til at kunne måle sig med de foregåendes.

– Vi er jo allerede godt inde i det nye regnskabsår, og som det ser ud lige nu, så kommer vi ud af 2020 med en tilsvarende vækst, lyder vurderingen.

House Nordic ApS
mio. kr. 2019 2018
Bruttofortjeneste 9,1 5,1
Driftsresultat 3,0 1,8
Resultat før skat 2,7 1,7
Årets resultat 2,1 1,3
Balancesum 12,4 6,6
Egenkapital 3,5 1,6
Gns. antal ansatte 11 8
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093