23948sdkhjf

Horn Bordplader tilbage på vækstsporet

Nye kunder er kommet til, og de store fabrikker køber mere. Derfor har Horn Bordplader nu indført nathold for første gang i fire år.
Horn Bordplader måtte ud i en voldsom slankning af organisationen, da køkkenmarkedet mistede pusten under krisen, men nu er Aulum-virksomheden og direktør Karl Nielsen i fuld gang med at geare op igen.

Siden 1. februar har han ansat 15 mand, og det betyder, at fabrikken nu råder over en samlet medarbejderstab på omkring 55.

- Vi har så meget at lave, at vi ikke længere kan klare os med et daghold. Det er fire år siden, at vi sidst har haft et nathold – og siden har vi endda haft besvær med bare at holde beskæftigelse til vores daghold på grund af de tider, vi har været igennem, siger direktøren, der således har al mulig grund til at glæde sig over den aktuelle udvikling.

Muligheden bød sig
En væsentlig årsag til fremgangen er, at Horn Bordplader har øget mængden af leverancer til Kitchn/Nettoline betydeligt. Selskabet bag de to køkkenbrands havde tidligere egen produktion af laminatbordplader, men i vinter besluttede ledelsen at lukke sin fabrik. Det åbnede op for et udvidet samarbejde med Horn Bordplader, som indtil da havde været leverandør af alle øvrige bordplader.

- Det var en mulighed, der pludselig bød sig, fordi Kitchn/Nettoline ville nedlægge deres egen bordpladefabrik. De kunne se en idé i at lægge det hele over til os, og aftalen lå lige for, fordi vi rent geografisk er placeret så tæt på hinanden. De fik i forvejen mange daglige leveringer, fordi de aftager så mange bordplader, forklarer Karl Nielsen.

Horn Bordplader overtog Kitchn/Nettolines produktion af laminatbordplader pr. 1. februar, og som en del af aftalen har virksomheden købt fabrikkens varelager og overtaget fem medarbejdere. Aftalen øger Horn Bordpladers omsætning med 15-18 mio. kr. og har med ét gjort Kitchn/Nettoline til fabrikkens største kunde.

Bedre 2011/12 end ventet
Tilbage i oktober måned, godt halvvejs gennem regnskabsåret 2011/12, forventede Karl Nielsen en samlet vækst i omsætningen på 4-5 procent. I dag, lidt over en måned før regnskabsafslutning, hedder tallet snarere 10 procent samt et endnu ukendt overskud.

- Hvis vi ikke havde fået de nye aftaler i hus, var vi nok nærmere kommet til at ligge 10 procent under, så det er meget, meget positivt. Det er dyrt at ansætte alle de folk, men som det ser ud nu, kommer vi også ud med overskud. Hvor stort afhænger af, hvor meget vi vælger at afskrive, fortæller Karl Nielsen, som glæder sig over, at det er lykkedes at vokse i en tid, hvor det fortsat kniber i branchen:

- Køkkenforretningerne er ikke begyndt at sælge mere. Det er snarere Horn Bordplader, der har været dygtige – og heldige – med at få en masse nye kunder og aftaler, siger direktøren.

Hurtig til at tilpasse
Dem, der først og fremmest driver omsætningen frem hos Horn Bordplader, er Kitchn/Nettoline, HTH og Aubo. De tre kunder står for 60-70 procent af Horn Bordpladers samlede salg.

- Men vi er ikke mere udsatte, end at vi bare kan tilpasse forretningen. Jeg prøvede at miste Kvik for 3½ år siden, som dengang stod for 40 procent af vores omsætning. Det var endda under krisen, hvor hele markedet samtidig faldt drastisk. Alligevel kom vi igennem – ikke tilfredsstillende – men rimeligt godt i forhold til, hvordan det hele har set ud, siger Kar Nielsen og fortsætter:

- Det, der er allervigtigst, er, at du får tilpasset produktionen hurtigst muligt. Du skal have skåret ned på dine omkostninger. I 2008/09 kom vi ud med et stort underskud på omkring et par millioner, og det var fordi vi gik fra 92 mand ned til omkring 40. Vi har været helt nede på 37, så det var en væsentlig nedgang. I den forbindelse er det alfa omega at få tilpasset sine omkostninger så hurtigt som overhovedet muligt. Og det har vi været gode til. Der har kun været et enkelt år, hvor vi har kørt med røde tal, understreger han.

Øget effektivitet åbner for yderligere vækst
Budgettet for det kommende år er endnu ikke lagt, men Karl Nielsen finder det ikke urealistisk, at omsætningen kan vokse med yderligere 15-20 procent. Han sætter blandt andet sin lid til produktudvikling og øget eksport, men investeringer i produktionen kan også give et løft:

- Vi arbejder løbende på at få hele produktionen forbedret og har også investeret i nye maskiner i indeværende regnskabsår. Vi har blandt andet købt en ny laminat-pålægger til PU-lim, som dog ikke er indkørt endnu. Når vi får anlægget i gang, udgør det et salgsargument i sig selv, fordi limen er meget mere holdbar, end den almindelige hvide lim, vi bruger i dag. Der vil også være en væsentlig besparelse at hente, og det samme gælder for vores nye kantlimer, der kan køre 20-30 procent mere igennem – og tilmed i en bedre kvalitet. Jeg tror, at vi, med de nuværende 55 – plus en 4-5 mand mere – kan omsætte det samme som vi gjorde, da vi var flest i 2007/08, siger direktøren.

Derfor er han også ganske optimistisk forud for det nye regnskabsår, og håbet er, at Horn Bordplader kan fordoble – eller måske endda tredoble – antallet af medarbejdere på natholdet fra de nuværende syv.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234