23948sdkhjf

Tocifret væksthop: - Det mest vellykkede år i Stark Groups nyere historie

Et ekstraordinært godt resultat med høj vækst og solid fremdrift på virksomhedens strategiplan, betegner Stark Group finansåret 2020/221 i en meddelelse fredag morgen. 

En omsætningsvækst på 11 pct. til 36,8 mia. kr. fik næring af en stærk underliggende markedsudvikling og nyvundne markedsandele. Den organiske vækst - ikke medregnet virksomhedsopkøb og valutaeffekt - var på 9,3 pct.

– Det seneste år har været det mest vellykkede i Stark Groups nyere historie, konstaterer finansdirektør Sisse Fjelsted Rasmussen i meddelelsen og hæfter sig blandt andet ved, at der er leveret to-cifret vækst i både omsætning og Ebitda.

– Vores kunders netpromotor-score blev forøget fra et allerede højt niveau, selvom markedet har været vanskeligt, og det har været udfordrende at sikre tilstrækkeligt med varer til at tilfredsstille den store efterspørgsel, som er afledt af den høje aktivitet i byggeriet og renoveringsmarkedet, fortsætter finansdirektøren.

Mange flere professionelle håndværkere

Stark Group har i løbet af året øget sin B2B kundebase af professionelle håndværkere med 11 pct. i Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Norge. 

Virksomheden har vundet markedsandele med en vækst, der lå cirka 2 procentpoint over konkurrenternes.

På to år har Stark Group fordoblet sit distributionsnetværk, antal medarbejdere, forretningsomfang og potentiale for at opnå skalafordele. Virksomheden fortsatte med at forøge sin vækst og sine markedsandele gennem tilkøb af virksomheder, i særlig grad i by- og vækstområder samt med specialistkompetencer og et større vareudvalg. 

– Vi ønsker at lede vores industri og fortsat vokse gennem både organisk vækst og opkøb, hvor vi ser gode muligheder i det fragmenterede marked for byggemarkeder og distribution af tunge byggematerialer, siger Sisse Fjelsted Rasmussen. 

– Vores branche har oplevet store udfordringer med at skaffe de nødvendige byggematerialer, særlig træ og andre råvarer. Det har samtidig ført til prisstigninger for os og vores kunder. Det har bestemt ikke været let, men vi er generelt set lykkedes rigtig godt med at imødekomme den høje efterspørgsel på byggematerialer på tværs af vores markeder i samarbejde med vores leverandører, tilføjer hun.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093