23948sdkhjf

Kontorleverandør tager teten på talentudvikling: Det bliver i hvert fald ikke gennemsnitligt

Hos aarhusianske JK Office har holdet løbet ualmindelig hurtigt de første måneder af 2021. Faktisk så hurtigt at det har været svært at følge med på rekrutteringsfronten. Derfor er virksomheden nu klar med et tiltag, der skal sikre, at der kan skaffes tilstrækkeligt med dygtige hænder og hoveder til, at fremtiden ambitiøse vækstplaner kan indfries.

– Vi vil gerne sikre os de bedste talenter, og med det her program sigter vi efter at være på forkant med udviklingen, så vi kan uddanne de her mennesker, så de er klar, når vi har behovet for det, fortæller adm. direktør Morten Kallmayer. 

Et udskilningsløb tæt på topledelsen

JK Offices talentprogram er et undervisningsforløb, der strækker sig over 12 måneder, og umiddelbart er virksomheden især på udkig efter kandidater med en uddannelse i retning af markedsføringsøkonom, cand.merc. eller HA.  

– Men vi vil ikke lægge os fuldstændig fast på det, for det er de personlige kvalifikationer som drive og indlæringsevne, der er det allervigtigste, forklarer JK-direktøren, der selv kommer til at bruge en stor del af sin tid på de nye talenter.

– Hvis det her skal lykkes og være et attraktivt tilbud, er det afgørende, at deltagerne kommer tæt på topledelsen – det er også med til at understrege alvoren i projektet, vurderer Morten Kallmayer.

Alvoren understreges yderligere af det udskilningsløb, talentforløbet også bliver. Efter de første tre måneders undervisning, der primært varetages af interne kræfter, bliver de deltagere, der ikke møder kravene, sorteret fra. Virksomheden har endda udviklet sit eget karaktersystem, der skal hjælpe med at skille

– Og man skal score over et vist niveau for at gå videre. Vi forventer, at nogen vil falde fra i forløbet, og vi vil kun have de folk, vi tror 100 procent på, lyder den kontante melding.

En gigatrend af en gulerod

Men Morten Kallmayer mener også, at guleroden i den anden ende er værd at gøre sig umage for.

– Tanken er selvfølgelig, at vi gerne vil have, de gør karriere her hos os. Og vi uddanner dem også med henblik på lederpotentiale, fortæller han og understreger, at den hastige vækst i sagens natur fører til et stigende behov for kompetencer.

Således er talentprogrammet også en investering i fremtiden, selvom Morten Kallmayer ikke vil ud med, præcis hvor stor en investering, det har været.

– Men det er ikke gratis, det er det ikke, medgiver direktøren blot, inden han fortsætter:

– Til gengæld er det heller ikke gratis at fejlrekruttere eller være bagud på rekruttering med al den usikkerhed, der ligger i det.

Og selvom JK Office i øjeblikket er en af de mindre spillere på den danske kontormøbelscene, ser direktøren god grund til, at spirende talenter skulle finde det attraktivt at springe på det forventede væksttog.

– Dels har vi en grøn profil, der tiltaler den unge generation, dels arbejder vi meget med en digital disruption af branchen, hvilket mange også finder tiltrækkende. På den måde står vi rigtigt i forhold til nogle gigatrends i samfundet, lyder vurderingen fra direktøren.

En håndfuld en succes

JK Office er i øjeblikket i fuld gang med rekrutteringen til det første af de talentforløb, man i fremtiden håber på at kunne igangsætte to gange årligt. Og interessen har været stor, lyder det fra direktøren, der allerede har afholdt en god håndfuld samtaler.

I denne omgang satser virksomheden på at finde seks profiler, og der skulle således være gode chancer for at få opfyldt de kriterier for succes, der indtil videre er relativt beskedne.

– Står vi om et halvt eller et helt år, uden vi har fået noget ud af det her, så er det ingen succes, men har vi rekrutteret en hel eller bare en halv håndfuld, så har det været alle pengene værd, lyder det.

For Morten Kallmayer, som kontormøbelleverandøren selv hentede fra JP/Politikens Hus, er der desuden en selvstændig pointe i at rette sigtekornet mod profiler, der ikke allerede har erfaring fra møbelbranchen.

– Det handler egentlig ikke om, at vi ikke vil have branchefolk ind. Men tager man kun dem, har de gerne været mange steder tidligere, og så bliver det kun gennemsnittet. Med det her tager vi chancen for at blive bedre end snittet – det kan også være, det bliver dårligere, men det bliver helt sikkert ikke gennemsnittet, slår han fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078