23948sdkhjf

Fusioneret designvirksomhed flytter sammen – og har mod på mere

I efteråret slog møbelproducenten Andersen Furniture og interiørvirksomheden Muubs pjalterne sammen i ét driftsselskab under navnet Design Concept Denmark. Nu er man i fuld gang med at høste synergierne, fortæller adm. direktør og medejer Poul Frandsen, der allerede har fået mod på flere tilføjelser.  

– Når man laver en overtagelse, sker det jo altid med ønsket om at skabe nogle synergier, og for os har det især været på to områder, fortæller Poul Frandsen, der forud for sammenlægningen havde siddet seks år i direktørstolen hos Andersen Furniture.  

Han peger på, at der blandt andet på salgssiden har været oplagte synergifrugter at høste.  

– Historisk set har Andersen været et møbelbrand, mens Muubshar fokuseret på interiør og accessories, så vi har haft meget forskellige kunder. Det har betydet, at vi hos mange af vores forhandlere har kunnet tage det ”modsatte” brand med ind, og det er blevet taget rigtig godt imod, så begge brands har fået mange nye kunder, fortæller Poul Frandsen.  

For mærkeligt med to adresser 

Også på logistikfronten ser selskabet et stort synergipotentiale, der imidlertid kræver en flytning, hvis det fuldt ud skal forløses.  

– Inden sommerferien flytter vi sammen i Søften, hvor vi har den bedste plads, og så kommer vi for alvor til at få gavn af det, fortæller Poul Frandsen.  

Muubs blev grundlagt i Herning, hvor virksomheden fortsat holder til, og da stifter Bent Povlsen i efteråret udtalte sig om salget, understregede han, at det var essentielt, at arbejdspladserne blev bevaret i byen.  

–  Havde det ikke været sådan, så havde jeg sagt nej og afventet en ny bejler, lød det i september 

Ifølge Poul Frandsen er flytningen dog en helt naturlig udvikling.  

– Jo flere fælles kunder, de to brands får, jo vigtigere bliver det at sende fra ét sted. Det er ingen ræson i, at vi en dag sender en pakke til Frankrig fra Herning, og den næste dag gør det samme fra Søften, så på et eller andet tidspunkt bliver det for mærkeligt at have to adresser, fortæller han og understreger, at de tilbageværende ansatte fra Muubs har fået tilbuddet om at flytte med.  

– Og det har de fleste heldigvis sagt ja til, lyder det fra Poul Frandsen, der selv bor i Herning og således er godt bekendt med den pendlertur, en del af hans medarbejdere nu også må ud på.  

Ja-hatte og mod på mere

Og netop medarbejderne tilskriver Poul Frandsen en stor del af fortjenesten for, at sammenlægningen er gået gnidningsfrit.

– For produktionsmedarbejderen ved CNC-maskinen har det her ikke medført nogle nævneværdige ændringer i hverdagen, men de tidligere Muubs-ansatte har jo skullet omstille sig til en ny organisation og måde at arbejde på, og det har været enormt positivt at opleve den velvillighed og forandringsparathed, de har vist, lyder det.

De omtrent tyve mand, der fulgte med i handlen, har ifølge direktøren hver og en haft ja-hatten på igennem forløbet, og den vellykkede manøvre har allerede givet mod på mere.

– Vi er åbne over for et tredje brand, lyder det fra direktøren, der dog medgiver, at det, med den medvind branchen oplever i øjeblikket, er svært at få øje på oplagte opkøbsmål for nuværende.

Men skulle muligheden dukke op, er der ingen tvivl om, hvad man er på udkig efter.

– Så skal det være noget helt tredje. Det er vigtigt for os, at vi fastholder forskellighederne i vores brands, og design- og uviklingsmæssigt har vi også skilt Andersen og Muubs fuldstændig fra hinanden. Det er dna’et og historierne fra hvert brand, folk køber ind i, så vi skal fastholde profilerne og ikke ende med at lave noget, der er halvt det ene og halvt det andet. Derfor skal et nyt brand også være helt sit eget, fastslår Poul Frandsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.096