23948sdkhjf

Velpolstret lager sender designvirksomhed op i topgear

– Som det har gjort sig gældende for store dele af branchen, så har vi også været gunstigt berørt af corona og har kunnet mærke, hvordan folk har skiftet oplevelser ud med produkter og forbrugsvarer med et særligt fokus på hjemmet.

Sådan lyder det fra Jacob Nannestad, adm. direktør og medstifter af den københavnske designvirksomhed Umage, der netop har offentliggjort det bedste regnskab i selskabets 12 år lange historie.

Hjemmemarkedet har rykket hurtigt

Mens Umages bruttofortjeneste sidste år voksede fra 22,3 til 34,4 mio. kr., blev driftsresultatet forbedret med næsten 13 mio. kr. og landede på 15,6 mio. Også på bundlinjen var fremgangen mildt sagt markant – hvor Umage i 2019 tegnede sig for et resultat efter skat på 1,6 mio. kr., lyder sidste års resultat på 11,7 mio., altså lige godt en syvdobling.

– Jeg er rigtig glad for at se, vi kan vækste så meget på både top og bund, ikke mindst fordi vi jo har implementeret en fire-dages arbejdsuge, der først slog fuldt igennem sidste år, fortæller direktøren.

Han peger på, at væksten er hentet bredt på tværs af markeder.

– Men det er helt klart onlinesegmentet og de forhandlere, der kører multichannel med både butikker og netsalg, der er løbet med den største vækst, vurderer Jacob Nannestad.

Og selvom den danske møbelbranche har ry for at være en meget lidt digitaliseret størrelse, har Umage-direktøren oplevet, at især hjemmemarkedet hurtigt omstillede sig til den nye coronasikrede virkelighed.

– De kunder, der ikke var så digitaliserede før, er blevet bedre, og især de danske har været supergode til at rykke hurtigt, mens vi så det gå lidt langsommere i Tyskland og Frankrig, der også er store markeder for os, fortæller han.

En fordel på lagerfronten

Mens en del af årets succes altså kan tilskrives især den digitaliserede del af Umages forhandlernet, peger Jacob Nannestad også på en force i virksomhedens setup.

– Som alle andre oplevede vi jo lige en måned i foråret, hvor det hele stod lidt stille, men fordi vi er lagerførende, kunne vi efterkomme efterspørgslen med det samme, da efterspørgslenvoksede meget hurtigt, forklarer Umage-direktøren.

Hvor presset på de globale forsyningskæder i efteråret gav anledning til panderynker hos en stor del af branchens andre aktører, kunne den københavnske designvirksomhed således fortsat tilbyde normale leveringstider. Ifølge Jacob Nannestad har strategien om at være lagerførende desuden betydet, at den voldsomme vækst har været til at håndtere for organisationen.

– Det havde været en meget større udfordring, hvis vi samtidig skullet have jagtet nye leverandører for eksempel. På den måde var vi utroligt heldigt stillet, da corona ramte, slår han fast. 

Imidlertid er der nu efterhånden ved at være lidt lavvande på lageret hos Umage, og dermed må virksomheden ligesom konkurrenterne i øjeblikket forholde sig til de stigende fragt- og materialepriser samt en krystalkugle, der er noget grumset i det.

– Vi ser nogle faretruende skyer i horisonten, og hvis de her prisstigninger fortsætter, betyder det, at vi i sidste ende må sætte priserne op, hvilket selvfølgelig kan få en betydning for udsigterne til vækst, lyder det fra Jacob Nannestad, der ikke desto mindre forventer, at også 2021 bliver et fremgangsår.

– Men det bliver ikke med helt samme rater som det sidste, slår han fast.

Umage ApS
mio. kr. 2020 2019
Bruttofortjeneste 34,4 22,3
Driftsresultat 15,5 2,8
Resultat før skat 15,0 2,2
Årets resultat 11,7 1,6
Balancesum 44,3 45,2
Egenkapital 26,7 16,8
Gns. antal ansatte 37 40
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078