23948sdkhjf

Taber penge på den stigende efterspørgsel: Drivhusproducent stopper ordreindtag efter priseksplosion

Coronakrisen har det seneste år medført en markant øget efterspørgsel efter byggematerialer og produkter til hus og have. Det mærker man hos Juliana Drivhuse i Odense, der er Europas største producent af drivhuse og orangerier til private. Det resulterede i en positiv udvikling for mange danske leverandører i havebranchen i 2020, men i dag er den erstattet af en voldsomt udfordrende situation, der nu får blandt andre Juliana Drivhuse til at trække force majeure-kortet.

– Vi har siden marts 2020 oplevet en enorm stigning i efterspørgslen efter vores produkter. Derfor har vi øget vores kapacitet med mere end 40 procent - både egen produktion og i hele forsyningskæden, men heller ikke det har været nok til at imødekomme efterspørgslen, fortæller direktør og indehaver Nikolaj Stærmose, tredje generation i den familieejede virksomhed.

– Det er som udgangspunkt et positivt problem, men i de seneste seks måneder har situationen udviklet sig i en højst usædvanlig retning. Omkostningerne til at producere er steget med op til 25 procent, og eftersom vi er bundet af kontrakter med vores kunder, kan vi ikke sende regningen videre. Vi dækker dermed selv omkostningen, fordi vores ordrebeholdning stort set svarer til hele vores produktionskapacitet i 2021. Dermed giver den store efterspørgsel bagslag, og ender med at efterlade os med en meget stor regning, uddyber han.  

Tvunget til at hæve priserne

De stigende omkostninger rammer en lang række danske og udenlandske virksomheder i øjeblikket, og ifølge Nikolaj Stærmose startede problemerne allerede sidste år. Dels med kø ved havnene, dels med mangel på containere, og fragtraterne er blevet mangedoblet. Juliana køber meget glas i Fjernøsten, og hvor den normale pris for fragt af en container fra Asien til Europa for Juliana Drivhuses vedkommende i gennemsnit ligger på USD 1.000, så har prisen siden årsskiftet været op til USD 6-7.000.

Derudover er flere forsyningskæder hårdt belastet, og der er global knaphed på stål, aluminium og glas, hvilket er hovedingredienserne i de drivhuse, som Juliana Drivhuse producerer blandt andet på fabrikken i Odense.

– De gennemsnitlige fragtrater er steget med flere hundrede procent, og i øjeblikket ligger stålpriserne 50 procent højere end for et år siden. Det betyder selvsagt, at omkostningerne til at producere er steget voldsomt, siger Nikolaj Stærmose og fortsætter:

– Det er årsagen til, at vi er tvunget til at hæve priserne på et tidspunkt, hvor prislister m.v. for året allerede er låst fast. Det er ikke noget, vi er stolte af at gøre, og jeg gætter også på, at nogle af vores kunder tænker, at vi forsøger at lukrere på den ekstraordinært høje efterspørgsel. Men det kan jeg helt afvise – tværtimod taber vi penge på den stigende efterspørgsel.

Ekstremt dårlig sigtbarhed

Konkret har Juliana Drivhuse derfor sagt stop for alle nye ordrer med virkning fra denne uge. Samtidig er der åbnet op for salg med udgangspunkt i en ny prisliste, og Nikolaj Stærmose håber på både forhandlernes og slutkundernes forståelse.

Samtidig fortsætter materialepriserne med at stige, og sigtbarheden for resten af året er ekstremt dårlig.

– I sidste uge indgik vi en korttidskontrakt på aluminium, hvor prisen var 26 procent højere end på den seneste kontrakt. Leveringen kan tidligst ske til oktober, men det er jo svært for os at vide, hvor aluminiumsprisen ligger om seks måneder. Skal vi låse prisen fast nu, så vi sikrer leveringer til efteråret og i forventning om, at prisen fortsætter med at stige, eller skal vi afvente udviklingen og risikere, at vi kommer bagerst i køen. Det er nogle af de valg, vi og mange andre står med, pointerer Nikolaj Stærmose videre.

En usædvanlig dominoeffekt

Hos Dansk Industri ser man også på situationen med stor alvor. Her er Jacob Kjeldsen, der er chef for Fremstillingsindustrien, en af dem, der følger udviklingen tæt.

– Der er tale om en højst usædvanlig dominoeffekt på verdensmarkedet, som særligt rammer råvarer som stål, aluminium, træ, plast og flamingo. Det skyldes blandt andet stigende efterspørgsel og en backlog på grund af produktionsforstyrrelser som følge af coronanedlukninger, og så skyldes det et hidtil uset pres på transport- og shippingsektoren. Det er den cocktail, som mange danske producenter sidder med, og som nu tvinger nogle af dem til at indføre prisstigninger, forklarer han.

Jacob Kjeldsen siger supplerende, at udviklingen kommer efter en meget stabil prisudvikling de seneste 5-6 år, og at det er svært at forudse, hvornår tilstanden normaliseres.

– Vi må forvente, at både priser og transport til en vis grad normaliseres, men det bliver tidligst i slutningen af året. Coronapandemien er stadig et stort problem i mange lande, og selvom vi i Danmark er i gang med at åbne samfundet op igen, så forholder det sig helt anderledes i nogle af de lande, som er en del af forsyningskæden.

Tilbage hos Juliana Drivhuse i Odense håber Nikolaj Stærmose først og fremmest på kundernes forståelse.

– Vi skal nok klare os igennem det her, men situationen stiller høje krav til kundernes tålmodighed og forståelse for den dominoeffekt, der i sidste ende resulterer i prisstigninger samt længere og varierende leveringstider, slutter han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125