23948sdkhjf

Kontraktklassens nye pige vil gøre op med testosteron-belønning og ”duopollignende tilstande”

Med et stærkt fokus på erhverv og det offentlige marked gør en ny spiller med branchekendte ansigter nu klar til at puste nye vinde i det danske kontraktmøbelmarked.  

Med Paustian som hovedaktionær og en partnerkreds, der blandt andet byder på tidligere Holmris-kræfter, vil Paustian2Gether, P2G, udfordre de traditionelle tænkemåder og ikke mindst de store drenge i klassen.  

– Vi tror, at vores holistiske tilgang til markedet kombineret med stærke kompetencer gør, at vores ankomst i et marked, styret af få store aktører, bliver vel modtaget af såvel kunder som rådgivere, lyder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.  

Den holistiske tilgang bunder ikke blot i, at P2G sammen med Paustian vil agere som en slags videnscenter for bæredygtig indretning og design, men i høj grad også om et menneskesyn, understreger Thomas Junker Wiberg, markeds- og udviklingsdirektør, over for Wood Supply.  

– Det handler om ansvarlighed i en bredere forstand, og mens vi i hele branchen kigger på det miljømæssige aspekt, ser vi også på, hvordan vi kan gøre det socialt, forklarer Thomas Junker Wiberg og peger på, at P2G derfor også har valgt en model, hvor alle er medejere af den nye virksomhed.

– Fordi det giver mening, lyder forklaringen.

Mindre testosteron, mere ligeværd 

Thomas Junker Wiberg har mange års erfaring med kontraktmarkedet. I starten af 2020 forlod han sin stilling som markeds- og udviklingsdirektør hos Holmris B8, hvor han blandt andet var idémanden bag den årlige Trends & Traditions-messe.  

– Jeg har været glad for at være med, men når en virksomhed kommer op i den størrelse, giver det ofte nogle udfordringer med agilitet og fokus på individet, og det var blevet tydeligt, at Holmris B8 skulle én vej og jeg en anden, for jeg er nok mere iværksættertypen, der skal koncentrere mig om mennesker og idéer, forklarer han.

Og det får han altså fremover lov at gøre hos P2G, hvor han sammen med den nye partnergruppe og Enok Kloster som direktør kommer til at koncentrere sig om at udvikle virksomheden. Her bliver et af fokusområderne at skubbe til en branche, der ifølge Thomas Junker Wiberg er lige lovligt præget af lidt for meget testosteron i salgskulturen. 

– Man kan vel sige, vi bliver den nye pige i klassen, lyder det med et grin, før han uddyber:

– Møbelbranchen er en branche, hvor der typisk har været, hvis ikke en mandsdomineret så i hvert fald en testosterontung konkurrencekultur, hvor som regel mandlige sælgere er blevet belønnet for netop salg, forklarer han og fortsætter: 

– Vi er af den opfattelse, at alle i virksomheden, er med på holdet, hvis ikke vi har dygtige interne folk, og en stærk logistik, så lykkes vi ikke. Derfor er vi nødt til at tænke i et langt bedre samspil mellem hele holdet, og det er netop det, som vores direktør Enok Kloster er ekspert i; at skabe en mere ligeværdig organisation, hvor alle er værdsat. 

Et duopol skabt af store udbud 

Det er imidlertid ikke kun branchens dominerende organisationskultur, Thomas Junker Wiberg mener, trænger til en overhaling.  

– Vi kan mærke, at en del kunder gerne så et større udvalg, og at der længe har været efterspørgsel efter en tredje aktør, siger han med henvisning til branchens to tungeste spillere på erhverv og det offentlige, Holmris B8 og Scan Office.  

P2G-direktøren peger på, at det nye team med udbudschef Mette Bøving i front, har årelange kompetencer i forhold til at arbejde med de mange med offentlige udbud og rammeaftaler, og her ser han, den nye virksomhed har mulighed for at spille en vigtig rolle.  

– En af de store kommer til at sidde på stort set hele det offentlige de kommende år, på grund af to nyerobrede SKI-aftaler, der også betyder, at de med stor sandsynlighed også vinder den nye SKI 03.13, samt aftalen for regionerne, vurderer Thomas Junker Wiberg, ifølge hvem de offentlige kunder med megaudbuddene går glip af den diversitet, der ellers kendetegner dansk møbeltradition.

– Møbelgiganterne er dygtige til at prissætte dette marked med basisprodukter til billige priser, men det er ikke til gavn for nogen, at feltet blive for smalt, lyder det fra markedsdirektøren.

Ifølge ham er de offentlige udbud er skruet sammen på en måde, der samtidig gør det svært for mindre aktører at få en bid af markedet, selv om man fra politisk hold taler meget om at understøtte de mindre og mellemstore virksomheder.

– Når udbuddene er tilrettelagt på en måde, der gør, at det som regel er de samme, der får aftalerne, så risikerer man de facto at skabe et monopol eller duopol, lyder skudsmålet.  

Vil skubbe på forandringer

Det duopol håber Thomas Junker Wiberg at kunne udfordre ved i stedet at sætte agilitet, fleksibilitet og partnerskaber i højsædet hos P2G

– Jeg tror på, at vi med vores markedskompetencer og Paustian med sin historik med langtidsholdbart design, bliver en skarp cocktail til projekter i alle prisklasser, vurderer direktøren, der understreger, at ”lille og vågen” bestemt kan have sin berettigelse på markedet.

Vi vil rigtig gerne se, om man ikke i højere grad kan tænke i samarbejder og på en ny måde, så det ikke altid skal være store konglomerater, der skal kunne det hele, men i højere grad tænke små agile aktører, der går sammen på kryds og tværs, når det giver mening, lyder det fra direktøren, der håber, at en mere åben og samarbejdende branche også kan føre andet med sig. 

– Kan vi få åbnet mere op for en dialog, kan vi også bedre udfordre de politikere, som siger, at de gerne vil fokusere på SMV’erne, men som ikke har fået lukket op for de forandringer, der skal til, så de små og mellemstore også kan komme med på udbuddene, og det gælder både i distributions- og producentleddet slutter han.  

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.099