23948sdkhjf

Efter tabte millioner og tre års turnaround: JKE øjner sorte tal

Den nordjyske køkkenproducent JKE Design har i en årrække haft svært ved at tjene penge. Nu kan direktøren efter tre års turnaround skimte sorte tal i horisonten.  

– Vi ligger ikke helt, hvor vi havde ønsket i forhold til vores vækstplan. Men ser vi tilbage til marts, hvor corona for alvor satte det meste af Danmark i stå, er vi et mere positivt sted, end vi havde turdet drømme om, lyder det fra Claus Beier, der har stået i front for JKE siden 2017.

Forud for hans tiltrædelse gik, på nær en enlig overskudssvale i 2012, otte år med millionunderskud i køkkenkæden, der blev grundlagt i 1970. Og direktøren medgiver, at det har været udfordrende om end spændende opgave at vende virksomheden.

–  Det første vi tog hul på, var at få kigget økonomien igennem; hvad var det, der var årsagen til den økonomiske historie, og hvorfor er resultaterne ikke kommet? fortæller han.

Farvel til egen butikker og usunde forhandlere

Claus Beier ønsker ikke at pege fingre eller gøre sig til dommer over de valg, der tidligere er blevet truffet hos JKE, men han peger på, at der var noget at rydde op i.

–  De første år sagde vi farvel til en del forhandlere, og nogle af de penge, vi har tabt, har været i den forbindelse; det koster dyrt ikke at have sunde forhandlere, så det var en del, vi kiggede meget på, forklarer JKE-direktøren ifølge hvem der også har været brug for en kulturændring.

–  Det kræver klare retningslinjer at drive et franchiseforetagende og klare udmeldinger i forhold til, hvad JKE vil være og stå for. Vi skal ikke have nye forhandlere bare for at få nye forhandlere. I stedet har vi i højere grad satset på de gode forhandlere, vi har, men som måske har haft brug for bedre støtte til at tjene de penge, de og vi har ønsket, lyder det.

–  I takt med at vi har sagt farvel til nogle forhandlere, har vi fået nye, stærke forhandlere i flokken. Samtidig har vi fået trimmet vores butiksled, således vi ikke selv har butikker mere. Vi tror grundlæggende på, at selvstændige forhandler er de dygtigste til at drive butikker, fortsætter Claus Beier.

JKE Design har i dag 15 forhandlere i Danmark, 34 i Norge og en enkelt stor forhandler med otte butikker i Sverige. Dertil kommer en forhandler på Island og en på Grønland.

Et opgør med plejer

Når Claus Beier skal pege på en af udfordringerne i turnaround-arbejdet, falder svaret promte.

–  Det har været forandringsprocesserne og det, at holde fast og give slip. Jeg kom jo fra byggebranchen og havde ikke stort kendskab til køkkenbranchen, men jeg har vedholdende udfordret organisationen og vores forhandlere på ”plejer” og ”er det her nødvendigt”. Det er min oplevelse, at det har været med til at flytte os rigtig, rigtig langt, fortæller direktøren, hvis store kæphest ifølge ham selv er konstant fremdrift og forbedring.

Han peger på, at forhandlere såvel som organisationen har været involveret igennem processen og har bidraget konstruktivt til løsninger, selvom der ikke altid har været enighed om beslutningerne.

–  Noget af det er vi lykkedes med og noget er vi ikke, men organisationen er gearet til vækst på en hel anden måde i dag, og organisationen har i den grad også været forandringsparate fastslår  vurderer Claus Beier.

Tømte lagrene

Det er dog ikke kun på de økonomiske og organisatoriske linjer, JKE har fået en overhaling. For Claus Beier var det meget omfangsrige produktsortiment også en udfordring.

– Vi har kigget meget på hele vores produktprogram, som har været rigtig stort – det har selvfølgelig sine fordele, men der er også nogle klare ulemper, hvis man ikke får saneret i takt med, at man laver nye tiltag, forklarer direktøren, der derfor har brugt en del af sin tid med at rydde op i gamle lagre.

– Det betyder, at vi har fjernet og afskrevet en hel del, hvilket selvfølgelig også har været en dyr proces, lyder det.

En anden betragtelig udgift har været de investeringer, der er gjort i at effektivisere og opgradere produktionen i Jerlev. Produktionen er trimmet og der er hentet opgaver hjem, som før lå hos underleverandører.

Revitaliseret brand og nordjysk stolthed

Mens der de seneste år er blevet ryddet op i butikken, viser statistikken ifølge Claus Beiers, at også JKE’s brandværdi har været for opadgående.

- Vi har investeret i udvikling af signaturkøkkener, og det kan vi nu se effekten af. Signaturprodukterne betyder, at vi differentierer os på markedet med blandt andet JKE Nature, linoleum på lågerne samt eksklusive træskuffer, fortæller han og fortsætter:

–  Vi oplever også, at flere og flere designere og arkitekter tager kontakt til os med ønsker om samarbejde. Det skyldes nok i høj grad, at vi er lykkedes med at skabe nogle signaturprodukter og blandt andet har sat kraftigt ind på bæredygtighed med konceptet Nature og brug af linoleum, som virkelig har styrket vores brand og omtale, forklarer køkkendirektøren der også varsler nye og endnu ikke offentliggjorte samarbejder med kendte profiler i det nye år.

Først og fremmest er han dog glad for, at synet på JKE som ”et mindre brand med dårlig historie” hører fortiden til.  

–  Vi er jo en virksomhed, der har overlevet i 50 år, og det er ved at være på tide, at den her nordjyske stolthed skal blæses ud over hele Skandinavien. Der er ryddet op i historien, kan jeg sige med stolthed og sikkerhed, og vi er klar til endnu flere skandinaviske forhandlere og endnu flere nye produkter, lyder det.

JKE Design, der er ejet af den svenske Ballingsløv-koncern, kom ud af regnskabsåret 2019 med et driftsunderskud på 227.000 kr., en bruttofortjeneste på 60,5 mio. kr. og et underskud før skat på 3,9 mio. kr. Sammenlignet med resultatet i 2018 var det en resultatfremgang på mere end 13 mio. kr., og Claus Beier forventer, at man i år vil kunne sætte sorte tal på bundlinjen.

–  Vi kommer ikke ud med så stort et plus, som jeg havde drømt om, fordi coronaen har kostet noget, men det bliver helt sikkert et positivt resultat, slår han fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125