23948sdkhjf

Fredericia-direktør: Vi retter blikket mod skalering og eksport

I sidste uge annoncerede Fredericia Furniture opkøbet af Erik Jørgensens Møbelfabrik. Nu venter en periode med integration, før der skal sparkes til væksten i selskabet, og særligt på eksportfronten er der meget at hente, vurderer Fredericia-direktør Kaja Møller.

– Vi har jo kendt Erik Jørgensen i mange år, og da vi længe har været interesserede i at købe op og på den måde skabe en stærkere og større platform, tog det faktisk ikke længe, før en aftale faldt på plads, fortæller Kaja Møller, der har siddet i direktørstolen hos Fredericia Furniture siden 2015.

Hun peger på, at de to virksomheder komplimenterer hinanden godt og har lignende historie som familieejede foretagender stiftet i midt 50’erne.

– Da vi kom analyserne nærmere, fandt vi ud af, hvor meget vi faktisk komplementerer hinanden; hvor Erik Jørgensen er stærke på sofaer og lænestole og mere orienteret mod stål og polster, er vi hos Fredericia stærke på loungestole og på stole og med en særlig styrke inden for træ og læder, så på den her måde får vi styrket bredden i det samlede markedsoffer, fortæller direktøren.

Nu skal der skaleres

Fredericia Furniture har igennem de seneste fem år haft markant fremgang på toplinjen, og bruttoresultatet er siden 2015 løftet fra 23,7 mio. til sidste år at lande på små 42 mio. kr. I samme periode har bundlinjen ligget relativt stabilt i intervallet 3 til 4,5 mio. kr., og ifølge Kaja Møller er opkøbet en oplagt mulighed for at skrue op for indtjeningen.

Læs også: Erik Jørgensen-søn: Vi solgte på det rigtige tidspunkt

– Vi synes ikke, at vi har præsteret en bundlinje, der kan matche nogle af de bedste i branchen; skal vi lykkes med det, kræver det, at vi får ’scale’ og størrelse på hele vores apparat, og det er lige præcis det, vi har ønsket rigtig længe, og det, vi har fået med opkøbet af Erik Jørgensen, forklarer Fredericia-direktøren.

Den forventede forbedring af bundlinjen skal dog først og fremmest bruges på at skabe yderligere vækst, understreger Kaja Møller.

– Det er klart, vi får skabt nogle synergier på ledelse og backend, og det giver mulighed for at få en mere fornuftig bundlinje så vi også kan investere i fremtiden, lyder det, og her peger direktøren særligt på tre fokusområder:

– Vi vil gerne investere i øget digitalisering, foretage yderligere investeringer i bæredygtighed og endelig helt traditionelle salgs- og marketingsressourcer.

Læs også: Fredericia Furniture køber Erik Jørgensens Møbelfabrik

Integration, eksport og flere kontrakter

Siden overtagelsen i sidste uge har fokus været på at lære hinanden at kende, de to virksomheder imellem.

– Vi har allerede nu igangsat en tæt dialog med Erik Jørgensen-medarbejderne og vi vil sørge for at inddrage dem og deres erfaringer i arbejdet med den fremtidige strategi, fortæller Kaja Møller, der forventer, at opgaven med at skabe en fælles kultur bliver relativt ligetil.

– Fordi vi på mange måder er to meget ens virksomheder, der har det samme fokus på kvalitet og den samme historie som familieejet, forklarer hun.

Når integrationen er på plads, er det tid til at rette blikket udad.

Læs også: Fredericia Furniture har polstret pengekassen

– Hos Fredericia har vi traditionelt været lidt stærkere på eksporten end Erik Jørgensen, og der er det vores klare ambition at blive stærke sammen, så vi kommer i høj grad til at aktivere vores salg- og marketing ressourcer mod eksporten, fortæller Kaja Møller.

Der er nu yderligere muligheder for at styrke både kontraktmarkedet og detailmarkedet.

– Hos Fredericia henter vi cirka 50 pct. på Commercial, og de sidste år har vi især haft succes på hospitality blandt andet med flere store hotelprojekter, fortæller hun og peger på, at Erik Jørgensen traditionelt har været mere fokuseret på detailsegmentet.

– Med den større volumen er det vores ambition at vokse og udbygge vores forretning i samarbejde med partnere både i Danmark og globalt. Med øget kunde- og markedsfokus, ønsker vi fortsat at øge vores relevans og styrke både på Commercial og detail området – det gælder både produkter og service. Med blandt andet Erik Jørgensens sofakompetencer, bliver vores position styrket på detailsegmentet, så på den måde kan man sige, at vi med opkøbet er blevet mere fuldbyrdede i vores kompetencer, slår Kaja Møller fast.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125