23948sdkhjf

SACKit tager skridt i en grønnere retning

EPS har den fordel, at de mest består af luft og kan genanvendes igen og igen, siger Peter Rasmussen

Vi kan ikke redde hele verden, men vi kan gøre vores del.

Det siger han flere gange undervejs i interviewet, Peter Rasmussen der er managing director i Aalborg-firmaet Sackit, der blandt andet laver sækkestole, højttalere, høretelefoner og trådløsopladere.

Virksomheden aftager hvert år tonsvis af EPS-kugler til at fylde deres Sackit-stole og prøver hele tiden at gøre deres produktion lidt grønnere for at minimere impact på verden, som han formulerer det.

- Vi prøver at tage skridt i en grønnere retning. EPS-kuglerne har den fordel, at de mest består af luft og kan genanvendes igen og igen, siger Peter Rasmussen.

Han fortæller, at det ikke kun er det indre i sækkestolene, som Sackit udvælger med de grønne briller på.

- Blandt andet aftager vi stof fra Gabriel til vores Cura-kollektion, hvor stoffet stammer fra 98 procent genanvendt polyester. Vi går også op i at bruge mindre plast til pakning, siger han.

Peter Rasmussen forklarer, at virksomheden snart er klar med en ny sækkestol, hvor fyldet stammer fra en sofafabriks overskudsproduktion. Men det er endnu ikke på tegnebrættet til Sackits ikoniske sækkestole.

- Vi kan ikke gå på kompromis med EPS-kuglerne. Vores sækkestole er også egnet til udendørs brug, så vi er nødt til at have et fyld, der ikke suger vand. Men så kan vi tænke grønnere så mange andre steder, siger Peter Rasmussen.

Corona: Gang i ny omsætning
Virksomheden har i kølvandet på corona måtte sige farvel til fire medarbejdere.

- Vi kan ikke retfærdiggøre at sende penge ud af firmaet i en tid, hvor vi har sagt farvel til fire medarbejdere, vi var rigtig glade for, og har skåret ned på alt andet. I stedet for har vi valgt et initiativ, som hjælper os selv, det aalborgensiske handelsliv og vores kunder, hvilke vi håber andre virksomheder vil kigge ind i også. Sammen står vi stærkere. Vi kan jo ikke ændre hele verden, men vi kan vælge ikke at sætte os på hænderne, siger Peter Rasmussen og refererer til, at Sackit netop har lanceret et initiativ, der placerer 25 procent af det beløb, kunden shopper for hos Sackit, på et gavekort til handelsstandsforeningen Aalborg City.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11