23948sdkhjf
>

Bolværket fra Korsørs færgeleje er blevet en møbelsucces med miljøgevinst

I denne uge har Bæredygtig Business besøgt Thors Design, som har skabt en forretning baseret på genanvendelse af havnetræ, der i nye konstruktioner og designs bliver til unikke møbler med stor gevinst for miljøet

Thors Design

I 2002 opkøbte Carsten Thor bolværket ved det gamle færgeleje i Korsør, hvilket blev startskuddet til Thors Design

Alle Thors Designs møbler bliver fremstillet af genanvendt bolværk. Træet hentes i de nedlagte havne.

Lige nu arbejder virksomheden med træ fra Knudshoved Havn, som blev købt i 2013, og tidligere er der fremstillet møbler af bolværk fra Korsør, Kalundborg, Gedser og Rødby.

I regnskabsåret 2017/18 havde Thors Design en bruttofortjeneste på 3,2 mio. kr.

Når materialer genanvendes, næsten som de er, spares mange ressourcer. Trækket på miljøkontoen mindskes, når allerede forarbejdede og formgivne materialer lever videre i nye konstruktioner og til nye formål, og når gamle råmaterialer bliver til nye møbler, skabes der desuden unikke produkter. Det har man hos Thors Design formået at gøre til et succesfuldt forretningskoncept. 

Patina og den gode historie er blevet salgsparametre, og det har længe været populært at lave nyt af gammelt. Den seneste tendens startede med plankeborde, der gik over i borde- og bænkesæt lavet af treller eller gamle pallerammer, og også gammelt gulv bruges flittigt til at lave bordplader.

– Forbrugerne kan godt lide ideen om møbler, der fortæller en historie. Og er man lidt kreativ og har hænderne skruet rigtigt på, kan man godt lykkes med sikre en behagelig sommer i haven på hjemmefabrikerede møbler, men det er noget ganske andet at lave en reel forretning ud af det, fortæller Steffen Max Høgh, der står bag podcasten Bæredygtig Business.

Du kan lytte til podcasten direkte her på siden, eller finde den i iTunes, på Spotify eller hvor du ellers henter dine podcasts. 

Det unikkes ambivalens
Når man genanvender materialer, næsten som de er, vil produkterne altid blive forskellige, da for eksempel plankerne har været igennem forskellige typer vejrforhold, er blevet behandlet på forskellig vis og har sandsynligvis varierende længder og breder. Det betyder, at hvert materiale-parti har en begrænset mængde med hvert sit unikke udtryk og kvaliteter. Og det skaber udfordringer, hvis man vil lave en skabe et forretningskoncept.

Læs også: Thor mod terror: Bænk kan holde løbske lastbiler stangen

Bæredygtig Business – Bæredygtige møbler i fokus

I podcasten Bæredygtig Business sætter CSR-direktør i Holmris B8, Steffen Max Høgh, fokus på de danske virksomheder, der har gjort en rentabel forretning ud af den bæredygtige dagsorden.

I denne specialsæson, som vi bringer her på Wood Supply, kommer møbelbranchen under luppen; for hvad vil det egentligt sige at producere bæredygtige møbler?

Gennem syv episoder besøger Steffen Max Høgh syv danske møbelvirksomheder, der hver især repræsenterer et aspekt af, hvordan bæredygtighed i møbelindustrien kan se ud.

– Mange virksomheder, som forsøger sig på dette nichemarked, kæmper med at skabe et ensartet udtryk – altså at få lagt en designlinje, forbrugeren kan forstå og ikke mindst regne med. Forbrugerne har desuden tendens til at tro, at brugte materialer, gør møblet billigere, men det er sjældent tilfældet. Det er en krævende arbejdsproces at arbejde med brugte materialer i modsætningen til nye materialer, og det hæver lønomkostningerne betydeligt, uddyber Steffen Max Høgh.

– Derfor skal denne type møbler sælges som unika og dermed er det altafgørende, at man evner at fortælle en god og troværdig historie om sit produkt. Her er Thors Design er et glimrende eksempel. De har formået at skabe en designlinje med et ensartet udtryk. Alle deres produkter sælges dog som unikke, da træet har hver sin historie, fortæller han.

 

Artiklen er en del af temaet Podcast.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094