23948sdkhjf

Fynsk møbelgrossist i vildt væksteventyr

På mindre end tre år har Henrik Jørgensen skabt en forretning med mere end 30 medarbejdere og eksport til 25 lande

Til januar er det tre år siden, Henrik Jørgensen sagde sit faste job op og i stedet kastede sig ud i en tilværelse som selvstændig møbelgrossist med virksomheden House Nordic.

I dag beskæftiger House Nordic 34 medarbejdere, tre mere er på vej, og sidste år lykkedes man med at løfte bruttofortjenesten fra knapt 700.000 til godt 5 mio. kr. Ifølge Henrik Jørgensen er opskriften på succesen simpel.

– Det handler om, at vi er lykkedes med at sætte et rigtig godt hold af dedikerede medarbejdere, og så har vi stort fokus på at tilpasse os kundernes behov, fortæller direktøren.

Omsætningen opgiver House Nordic ikke i sit regnskab, men ifølge Henrik Jørgen steg den i 2018 med ”nogle hundrede pct.”, og han tør godt love, at der også i 2019-regnskabet vil være pæne vækstrater.

– Væksten er fortsat i et superhøjt tempo. Vi ved allerede nu, at vi er lykkedes med at vækste over budget, og vi tror på en fortsat god udvikling i det nye år, lyder det fra Henrik Jørgensen.

Vil være en af Europas førende 

House Nordic

House Nordic blev stiftet i januar 2017, og har til huse i nordfynske Søndersø

I virksomhedens første regnskabsår lød bruttofortjenesten på knapt 700.000, mens den sidste år voksede til godt 5 mio. kr.

House Nordic har i dag 34 ansatte, og medarbejder staben udvides stadig

En del af salget har møbelgrossisten sikret sig ved at prioritere en disciplin som messedeltagelse, og House Nordic er også at finde på den næste uges møbelmesse i Fredericia.

House Nordic slår sig op på at have et bredt sortiment af møbler og interiør, der forhandles i alt fra møbelhuse og interiørbutikker til webshops, blomsterbutikker og plantecentre. Ifølge Henrik Jørgensen sikrer det virksomheden et bredt kundegrundlag, og som lagerførende har den fynske virksomhed mulighed for at servicere sine kunder med kortest mulige leveringstid, påpeger direktøren.

– Vi er meget fokuseret på at tilpasse os kundernes ønsker, og det er for os en værdi på højde med godt købmandskab. Det er helt grundlæggende for vores forretning, slår Henrik Jørgensen fast.

Det er dog tydeligt, at det ikke kun er kunderne i umiddelbar nærhed af virksomhedens fynske lagerhaller, der de senere år har fået øjnene op for House Nordic. Eksporten fylder en stadig større del af forretningen, og allerede nu har man fået foden inden for i 25 lande. Ifølge Henrik Jørgensen er det et af de firmaben, der skal have en ekstra spand kul det kommende år.

– Vi er allerede godt på vej i nabolande som Tyskland og Skandinavien, som også er vores klare prio-markeder, men der er stadig et stort og uudnyttet potentiale. Vi ser os selv som nogen, der kan blive en af Europas førende leverandør inden for møbelbranchen, lyder det fra direktøren. 

Et uudnyttet potentiale
Og det er ikke kun på eksportfronten, Henrik Jørgensen kan få øje på uudnyttet potentiale. Der arbejdes hele tiden på også at udvide og opdatere sortimentet, så det stemmer overens med kundernes efterspørgsel.

– Senest har vi taget tæpper ind som en ny produktgruppe, og der er en lang række grupper, vi på sigt kan bevæge os ind i, fortæller han, og nævner kunstige planter og belysning som eksempler på varer, der med tiden også kan blive plads til i de fire lagerhaller i Søndersø.

Eller, hvis ret skal være ret, bliver det nok ikke i lige præcis de haller. Den voldsomme vækst er nemlig gået hånd i hånd med en jævnligt opstået pladsmangel, og omtrent hvert halve år er lageret blevet udvidet. I dag anslår Henrik Jørgensen, at den samlede lagerplads beløber sig til en 7000-8000 kvm., men at det skulle være nok på længere sigt, afviser direktøren.

– Vi kommer til at udvide igen. Det er der slet ingen tvivl om, lyder det uden tøven.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079