23948sdkhjf

Kun hver anden virksomhed udnytter egne data

| Af redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Danske produktionsvirksomheder er begyndt at anvende data, viser ny opgørelse. Men virksomhederne mangler at sætte det på den strategiske dagsorden

Næsten halvdelen af danske produktionsvirksomheder anvender egne data fra for eksempel sensorer, produktionsdata og salgsdata i deres virksomheder. Men der er fortsat en bred gruppe af virksomhederne, der går glip af de fordele, som avanceret brug af data kan bidrage til. Virksomhederne mangler blandt andet viden om de potentielle fordele, udnyttelsen af egne data kan give virksomheden.

Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 526 ledere i danske fremstillingsvirksomheder

- Disse tal viser, at en stor del af de danske produktionsvirksomheder har et godt stykke vej til at blive mere digitaliserede og inkorporere de store datamængder, der i dag er tilgængelige i deres virksomhed. I de senere år har der været flere gode eksempler på, at nogle af de mest succesfulde virksomheder er de virksomheder, der er i stand til at opsamle, analysere og handle på baggrund af data – altså de virksomheder, der via en avanceret brug af data er i stand til at skabe forretningsmæssig værdi, siger sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut.

Større virksomheder er længst
Undersøgelsen konkluderer, at jo større virksomheden er, des mere udnyttes data til at skabe værdi i forretningen. Det er særligt virksomheder med mere end 100 ansatte, der er avancerede brugere.

Længst fremme i arbejdet med anvendelse af data i deres forretning er de virksomheder, som undersøgelsen karakteriserer som store, ambitiøse, innovative virksomheder, der typisk er internationalt orienterede. Virksomhederne anvender primært deres data til effektivisering, overblik over ressourceforbrug og økonomistyring.

48 procent af virksomhederne er kommet i gang med at udnytte data fra for eksempel sensorer, produktion eller salg. Dertil kommer, at der arbejdes med data i alle brancher indenfor fremstillingsindustrien. Det viser, at omstillingen med at arbejde med data er en generel omstilling, der foregår på tværs af virksomhedens forskellige enheder og funktioner.

- Tallene er dog ikke udtryk for, at fremstillingsvirksomhederne er eksperter i anvendelse af data, men at de på den ene eller anden måde anvender data i deres virksomheder. Det kan også være i mindre kompliceret form - som for eksempel at kombinere salgsdata med lagerdata eller anvende større databaser eller analyser, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.

Læs også: Nyt projekt: - Vi vil gøre træ til et naturligt materialevalg i etagebyggeri

Kun 3 procent af virksomhederne i undersøgelsen kan karakteriseres som avancerede databrugere. Det er de virksomheder, som kan pege på mindst fire forskellige måder at anvende egne data på. Dette kombineret med at 33 procent af virksomhederne i undersøgelsen ingen anvendelse af data har, har ingen data eller ved ikke, om de har data, viser ifølge Teknologisk Institut, at virksomhederne endnu ligger langt fra potentialerne i dataudnyttelse.

Mangel på udvikling
Tallene er i tråd med en tidligere undersøgelse fra Teknologisk Institut i foråret 2016. Tallene blev offentliggjort af GTS-foreningen i rapporten ”Mere digital damp på kedlerne”. Den viste et digitalt A-, B- og C-hold i fremstillingsvirksomhederne.

- I denne nye undersøgelse ses det samme mønster: En bred ”bund” med den tredjedel af de danske produktionsvirksomheder, som ikke anvender data – og en snæver ”spydspids”, hvor 2 procent af fremstillingsvirksomhederne har en bred anvendelse af deres data, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, som også stod for den nu to år gamle undersøgelse.

Manglen på udvikling overrasker ikke sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut. Ifølge ham harmonerer det med det, han som sektionsleder for Digitalisering på Teknologisk Institut hører fra virksomhederne.

- Virksomhederne er godt klar over, at deres fremtid meget vel kan ligge i at levere ”digitaliserede produkter” med tilhørende forskellige services. Men flere virksomheder giver udtryk for, at de både mangler viden, inspiration og kompetencer til at komme i gang med at udnytte eksempelvis trådløs teknologi og data, siger han.

Start i det små
Han anbefaler virksomhederne, at de skal træde et skridt tilbage og overveje, hvilken merværdi virksomheden kan levere til kunderne via digitale services. Virksomhederne bør, ifølge Jan Overgaard, efter de strategiske overvejelser se, om man allerede opsamler, men måske ikke udnytter data på tværs af virksomheden. I sidste ende drejer det sig om at skabe en datadrevet forretningsudvikling, hvor eksempelvis nye services er udviklet på baggrund af kundedata.

- Dette kan med fordel gøres ved at starte i det små med simple dataanalyser, som dels kan forbedre produktionen, produktiviteten og overblikket i værdikæden. Men som også skaber mere tilfredse kunder. Og på længere sigt eventuelt også nye kunder, siger sektionsleder Jan Overgaard.

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Eksport og Ikea skubber Tvilum tilbage i højt gear

Silvan smider Weber på porten

Byggemarkedskæden har justeret sin grillstrategi inden sommersalget

Stark lukker to nyindkøbte trælaster med kort varsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Godt gang i Invitas fynske erhvervssatsning: Lander ordre på 500 køkkener

Ny møbelproducent udsprang af familiære uenigheder

Nyhedsbrev

Aubo hædret for at skubbe til væksten hos norske Optimera

3

Møbeldirektør efterlyser nuancer i bæredygtighedsdebatten

Martin snuppede guld i gulv for anden gang

Danmark vil være vært for EM i håndværkstalent

Rådgiver samler træmænd og luger ud i børnesygdommene

Messeleverandør vægter relationer frem for vækst

Konkursramt typehusfirma genopstår

Træ trækker fulde huse på DTU

SMV'erne vil gerne klimaet, men mangler grønne redskaber

Små armbevægelser har givet Thomas og Thorsen solidt fodfæste

Stark får grønt lys til jysk opkøb

Fremgang i nordjysk møbelhus

Jacob var den bedste blandt møbelsnedkerne

Jobmarked stod stille i november: Næsten ingen ændring

STM-stifter: Salg var ikke planen

Dansk vinduesproducent på norske hænder

Fra tysklærer til møbelpolstrer

DM i Skills: Her er vinderne!

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Jyde bygger sine egne ure i træ

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Fortsat vækst, men i lavere tempo

Lille ø-snedkeri får penge fra landdistriktspulje

Hvorfor står den bæredygtige kamp kun mellem træ og beton?

Østjysk skov bliver næsten dobbelt så stor

Nye ansigter hos vinduesproducent

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Byggecenterkæde udvider på Sjælland

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DSG Industri A/S nomineret til Årets Sociale Virksomhed

Ny motorløsning til aggressive miljøer

Tag til Fensterbau i Nürnberg – og bo godt og bekvemt!

Pladebearbejdning med ROBOT

Ny salgskonsulent hos WOCA Denmark A/S

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Nyt klosamlebeslag

LAGERSALG hos TP Måleteknik

Paoloni/Fimal Concept 350 - Pladesav på en NY måde!

Moelven 13 mm panel - det miljørigtige valg...

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Naturens ressourcer skal vi låne - ikke eje!

Overfladebelægning til gevind

Den ultimative guide til din virksomheds el-indkøb

Tilbud på nye 20-fods containere

Ny Airmix pumpe 35C50 fra scanOtech og Sames Kremlin

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

LAGERSALG hos TP-Måleteknik

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

DSG Overnight

Hufnagel – en elegant reliefplade til brug i interiøret

Send til en kollega

0.218