23948sdkhjf

Der lugtes blod i møbelhandlernes midtersegment

Wood Supply kommenterer.

David Wedege er journalist og nyhedsredaktør for Wood Supply.

Lige nu er det svært at forestille sig, at fremtiden ikke vil komme til at gøre ondt på nogen. At ingen må yde et betydeligt offer på kamppladsen.

Man kan nærmest mærke spændingerne, når man bevæger sig i møbelhandlens midtersegment. For eksempel på sidste uges Møbelmessen Skandinavien i Fredericia. Som om det er i timerne om op til et potentielt blodigt storslag.

Tropperne stiller sig klar på linjer. Flagene hejses. Og marchmusikken gjalder i luften.

På den ene side står den kapitalejede gigant IDdesign med sine kæder. På modsatte front de indbyrdes konkurrenter i de frivillige kæder af selvstændige.

Og man skal ikke færdes længe i miljøet for at erfare, hvor optaget af hinanden, de er. Hvor udbredt nervøsiteten er. Hvor dybt de skeler til modpartens træk. Og gransker i resultater med et alvor, som gamle spåkoner kigger i kaffegrums.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Med et underskud på 60 millioner kroner vil IDdesign nå op til vandoverfladen ved at tage markedsandele. Altså omsætning fra konkurrenter. Det er dét, der får den imaginære lugt af blod til at sprede sig.

Møblér har forberedt sig ved at strømline sin organisation, der holder sammen på kædens butikker. Møbelkæden ligner en sammenslutning, der er vågnet klokken 5 i 12 for at stræbe mod noget tilsvarende og skifter nu navn.

Den selvstændige del af segmentets forhandlerstruktur består af cirka 100 butikker. Enkelte tjener betydelige, etcifrede millionbeløb. De fleste selvstændige møbelbutikker i midtersegmentet tjener årligt et 6-cifret beløb eller mindre.

Så overfladisk skønsregning kunne antyde, at IDdesign omtrent vil øge med det, som konkurrenterne samlet tjener. Blot for at nå det nul, der stopper blødningen.

Læs også: Hvad har Bjerringbro nu gang i?

Med Lars Larsens ejerskab har IDdesign en tålmodig og vedholdende pengetanksmogul, som selv har taget tæskene og tabene efter den fejlslagne IT-implementering, der har fået skylden for kædeselskabets kæmpeunderskud.

Man skal kunne tankelæse for at se størrelsen af Lars Larsens tålmodighed. Men ejeren vil formentlig ikke se fortsat underskud om 3 år. For i så fald vil drastiske ting ske. 

Hvad er midtersegmentet, og giver det mening at tale om sådan ét?

Langt hen ad vejen, ja. Vi taler om et midtersegment på både 2 akser, som kæderne langt hen ad vejen tilhører: Prisaksen og trendaksen.

Læs også: En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

Midtersegmentet er kendetegnet ved en kundegruppe, som investerer velovervejet og betydeligt, når de køber møbler. Gruppen køber møbler for at de skal kunne holde. Æstetisk er gruppen tryghedssøgende og ønsker et langtidsholdbart design på højt niveau.

Omvendt forventer gruppen en ret så konkret værdi for hver en krone og vil ikke betale noget for at forgylde nogle arvinger til en berømt, afdød møbelarkitekt.

Det sandsynliggør, at midtersegmentets omsætning ligger i en nogenlunde stabil gruppe. At digerme mod henholdsvis lavprismøbler og førsteklassesdesign er nogenlunde høje. Selvfølgelig taber gruppen nogle kunder. Selvfølgelig vinder den nogle.

Den almindelige konsummøbelbranche oplever formentlig sit største pres fra designproducenterne i den gruppe, som i branchesprog hedder "affordable luxery".

Læs også: Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

Det er danske producenter, som laver modeorienteret og ambitiøst design og med østeuropæisk produktion, der holder priserne på midtersegmentets mellem- eller overniveau. Det er en ting, der lokker midterkunder ind i såkaldte hvide butikker eller livsstilsbutikker.

Lars Larsen har anført, at hans lange boligportefølje, som også omfatter Bolia-kæden, er et nærmest nationalt dansk bolværk mod Ikeas hyperovertagelse af Danmark som marked, men ude i midtersegmentets traditionelle forhandlernet af selvstændige lokalbutikker, er Larsens kapitalkæmpe IDdesign først og fremmest en trussel mod dem.

Og lige nu tror IDdesign stærkt og fast på, at kæden vil vinde med sin effektive stordriftsstruktur.

De selvstændige tror på, at kunderne kan lide nærheden, den lokale købmand og hans service.

Uanset styrke - man skal være stærk i den, man har, hvis man vil være her på den anden side af 2020.

Og fælles for dem alle er hele midtersegmentets samlede udfordring. Som er en hel historie for sig.

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DLH: Øget omsætning men lavere nettoresultat

Møbelsnedker har haft gang i høvlen for sidste gang: 80 år, men havde gerne taget tre arbejdsår mere

Børn og børnebørn bar Lars Larsens kiste ud af kirken

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Bygma ansætter største antal elever nogensinde: Har brugt SoMe aktivt for at tiltrække de unge

Nordjysk tekstil-gigant: Stigning i omsætning, fald i bundlinje

Nyhedsbrev

Danmarks første tre-fløjede skydedør

Generationsskifte i Invita Odense

Dansk producent af træmøbler: Succes med østeuropæisk produktion

Talent begyndte som praktikant - nu er hun produktionschef

Dyne-Larsens medarbejdere ærer ham med ét minuts stilhed

Eksklusivt Tuborg-byggeri får prisbelønnet køkken

1

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Dansk ovenlysfirma går ind i Norge

DI: Der mangler stadig kvinder på industriens topposter

Bolia åbner endnu et showroom

Skandinaviens største producent af køkkenbordplader: Ikke mere hvilen på laurbærene

Jysk uden dynekøbmanden: Skal åbne hundredevis af nye butikker

Chef ved et tilfælde: Langer 400 plankeborde over disken om måneden

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Grundlægger af Montana er død

Bestyrelsesformand bliver ny CEO i Frandsen Group

Rammelisten får ny ejer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Gennembrud i produktionsteknologi: Nu kan træprodukter 3D-printes

Han er ny filialchef i Bygma

Ny bison-stol er FSC-certificeret

Ungt par: Vil lave håndlavede kunsttryk ved siden af studierne

BoConcept vinder international franchisepris

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Toldkrig byder på uventet gave til danske virksomheder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Medarbejder gennem 12 år køber virksomheden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

For HOLZ-HER er "Nesting" ikke nyt !

Dorner samler SmartFlex og FlexMove til én platform kaldet FlexMove

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Positivt med bevarelse af Boligjobordningen

Diatom A/S har overtaget aktiviteterne i Bisco Vægte A/S

Four Design åbner showroom i Aarhus og Oslo

Gola profilsystem

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Ingen affald – klogere og mere bæredygtigt byggeri med træprodukter

Keflico byder velkommen til ny Grafisk Marketingmedarbejder i teamet - www.keflico.com

ANNO 2019

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Graco lakpumper – den rigtige løsning til dig – til lavpris!

Invitation til Biesse Inside 2019.

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

scanOtech, leverandør af SAMES KREMLIN sprøjteudstyr med innovative løsninger til din overflade.

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Hvad er det egentligt, vi laver?

Robot-træf 2019

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Send til en kollega

0.169